فخرالسادات خامسی هامانه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در دولت دوازدهم موضوع آسیب های اجتماعی با اولویت خانواده باید به صورت ویژه مورد توجه قرارگیرد، رفع بسیاری از آسیبهای اجتماعی با تقویت نهاد خانواده امکانپذیر می شود.
وی ادامه داد: موفقیت هایی مانند پیشتازی 23 ساله استان یزد در قبولی آزمون سراسری به دلیل تبدیل شدن آن به دغدغه عمومی خانواده بوده و در خصوص آسیب های اجتماعی نیز مانند کاهش اعتیاد، طلاق و مشکلات حضور بیش از حد در فضای مجازی باید بیش از هر بخش دیگر در نهاد خانواده برنامه ریزی شود.
وی پیشنهاد کرد: دولت دوازدهم اتاق های فکر هدفمند با حضور شخصیت های حقوقی و حقیقی تشکیل و با تعریف منابع مالی برای آن، سیاستهای 16بندی مقام معظم رهبری در خصوص خانواده را در دستور کار قرار دهد.
وی اضافه کرد: می توان با ارزشیابی ماهیانه، فصلی و سالیانه برنامه هایی که در کف جامعه به صورت مردم محور انجام شده و با استفاده از توانمندی های مردمی از جمله سازمانهای مردم نهاد جامعه را درگیر این موضوع کرد.
** بازنگری اساسی در محتوای منابع درسی
این تحلیلگر مسائل اجتماعی و فرهنگی با تاکید بر بازنگری در محتوای برخی منابع درسی دانشگاهی و مدارس با رویکرد مبارزه با آسیب های اجتماعی گفت: مباحث مرتبط با آسیب های اجتماعی به دغدغه فراجناحی تبدیل شده اما تاکنون تغییری در ساختار آموزشی متناسب با این حوزه ایجاد نشده است.
خامسی هامانه افزود: برای تبدیل کردن آسیب ها به دغدغه اجتماعی در وهله نخست باید این مباحث به طور غیرمستقیم در مراکز آموزشی دیده شود.
وی با بیان اینکه نسل جوان باید ارتباط با جامعه و دیگران را فراگیرد، ادامه داد: محدود کردن دانش آموزان به مباحث درسی باعث شده آنان در ارتباط گیر ی با دیگران مهارت زیادی نداشته باشند و این موضوع زمینه ای برای آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق و استفاده نادرست از فضای مجازی را دامن می زند.
خامسی تصریح کرد: اگر زمانی 90 درصد فعالیت مدارس به مباحث آموزشی و 10 درصد به مباحث غیرآموزشی اختصاص می یافت، اکنون حداقل باید به نسبت مساوی برای این 2 حوزه زمان اختصاص یابد.
وی ادامه داد: در بحث تقویت بنیان های دینی نسل جوان اگر چه شعارهای زیادی داده شده اما اقدام عملی چندانی صورت نگرفته و این مهم باید با مخاطب شناسی، جوان پسند کردن برنامه ها و استفاده از وسایل نوین ارتباط جمعی به خصوص فضای مجازی در عمل محقق شود.
فعالیت چهارساله دولت یازدهم روز 12 مرداد ماه به پایان می رسد.
7532 / 6014/ خبرنگار: سعید صادقی مقدم ** انتشار: کاظم شاملو
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.