محمدحسن لطفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این هموطن جنوبی، مدتی قبل با علائمی شبیه بیماری تب کریمه کنگو به بکی از مراکز درمانی استان مراجعه اما با وجود تلاش پزشکان، متاسفانه فوت می کند.
وی محل آلودگی بیمار یاد شده را بندرعباس اعلام و اظهار کرد: در استان یزد هفت نفر مشکوک به ابتلا به تب کریمه کنگو مورد معاینه قرار گرفتند که خوشبختانه ابتلای این افراد به بیماری یاد شده تایید نشد.
لطفی با بیان اینکه شهروندان استان یزد نگران نباشند اما این بیماری را جدی بگیرند توصیه کرد: گوشت را از مراکز بهداشتی و مورد تایید سازمان دامپزشکی خریداری کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اضافه کرد: همچنین شهروندان اگر گوشت تازه تهیه می کنند حداقل 24 ساعت و جگر را به مدت 48 ساعت در یخچال خانگی( با دمای صفر تا 4 درجه سانتیگراد) نگهداری و سپس بسته بندی و مصرف نمایند.
لطفی در ادامه با اشاره به شیوع بیماری خطرناک تب کریمه کنگو در برخی از استانها، پیشگیری را در این زمینه مهم خواند و از شهروندان یزدی خواست به توصیه های بهداشتی توجه جدی داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: این بیماری یک بیماری ویروسی است که از طریق کنه و گوشت حیوانات آلوده به خصوص گوسفند به انسان منتقل می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: عامل شیوع این بیماری در دام‌ها 'کنه' است که در زمان گرم بودن هوا بیش‌ترین فعالیت را دارند و دامداران، قصاب ها و کارگران کشتارگاه های دام بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به تب کریمه کنگو قرار دارند.
یک مسوول وزارت بهداشت اخیرا اعلام کرده بود: از ابتدای امسال تاکنون 28 نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده اند که 19 نفر آنها مربوط به یک کشتارگاه در زاهدان بوده که به علت نقص فنی در سردخانه کشتارگاه مبتلا شدند.
به گفته وی همه این مبتلایان در زاهدان درمان شدند و از ابتدای امسال فقط دو مورد مرگ ناشی از این بیماری در کشور داشتیم که یک مورد پیرمردی در کرمانشاه و دیگری در بندر عباس بود.
در مدت مشابه سال گذشته تعداد مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو 35 نفر بود و تعداد موارد فوتی نیز بیش از دو نفر(امسال) بود.
تب کریمه کنگو یک تب خونریزی دهنده ویروسی است که توسط کنه ها به دام ها منتقل شده و انسان با گزش کنه، تماس با دام یا ذبح دام آلوده و همچنین تماس با گوشت آلوده به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا می شود.
تب، درد عضلانی، گردن درد، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلودرد، نوسانات خلقی شدید و خواب آلودگی از مهمترین علایم تب خونریزی دهنده کنگو هستند.
این بیماری برای اولین بار در سال 1944 در شبه جزیره کریمه توسط دانشمندان روسی شناسایی شد و تب هموراژیک کریمه نام گرفت.
در سال 1969 مشخص شد عامل تب خونریزی دهنده کریمه مشابه عامل بیماری است که در جریان اپیدمی سال 1956 در کنگو پیدا شد و ترکیب نام این دو منطقه علت نامگذاری این بیماری است.
2088/ 6197 خبرنگار: کبری دانشی دهج ** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.