به گزارش ایرنا ، عباس زارع عصر روز پنجشنبه در بازید از طرح آبیاری زیرسطحی چاه کشاورزی شهید چمران بهاباد یزد با بیان اینکه آبیاری زیرسطحی می تواند 90 تا 95 درصد راندمان آبیاری را بالا ببرد افزود: در کشور حدود 8.7 میلیون هکتاراراضی آبی وجود دارد که در حال حاضر حدود 19 درصد از اراضی به سامانه های آبیاری تجهیز شده اند و در استان یزد هم حدود 20 درصد از اراضی به این سیستم تجهیز شده اند.
این مسئول خاطر نشان کرد: یکی از روش های آبیاری که در کشور می تواند به افزایش بهره برداری از آب کمک کند و ما را به سمت امنیت غذایی کشور که می تواند به امنیت ملی هم کمک کند توسعه روش های نوین آبیاری است که به آن توجه ویژه ای شده است بخصوص در دولت یازدهم که اعتبارات خوبی برای طرح های آب و خاک و آبیاری تحت فشار منظور کرده است.
زارع با بیان اینکه در آبیاری تحت فشار انواع و اقسام روش های آبیاری داریم گفت: حداقل 10 روش در ایران به صورت عملی در حال اجرا می باشد و یکی از روش هایی که می تواند اثربخشی بالا برای مناطقی که کیفیت آب چندان خوبی ندارند داشته باشد آبیاری زیرسطحی است.
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری کشور ، افزایش بهره برداری از این طرح را نیازمند برگزاری کلاس های آموزشی دانست .
مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری کشور با بیان اینکه هماهنگی بسیار خوبی بین همه دست اندرکاران شکل گرفته است گفت: توسعه سامانه های نوین آبیاری در استان به دلیل محدودیت منابع آب یکی از ضرورت های حیاتی می باشد.
زارع در خصوص هزینه اجرای این طرح در بهاباد گفت: حدود 20 میلیارد ریال هزینه اجرای طرح در بهاباد بوده و با خودیاری کشاورزان و سهم دولت به خوبی در اینجا اجرا شد که 16 میلیارد ریال توسط دولت و بقیه توسط بهره برداران تهیه شده است.
همچنین در نشستی که در محل این چاه کشاورزی بهاباد برگزار شد کشاورزان مشکلات خود را در این زمینه مطرح نمودند و تصمیمات لازم اتخاذ شد.
حدود 130 هکتار از باغات پسته چاه کشاورزی شهید چمران بهاباد که افزون بر 100 نفر بهره بردار دارد با همکاری جهاد کشاورزی و فرمانداری این شهرستان روش های نوی آبیاری اجرا شده است.
مشاور وزیر و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری کشور و هیات همراه در سفر به شهرستان بهاباد از طرح آبیاری زیرسطحی چاه کشاورزی شهید چمران بهاباد بازدید نمودند.
شهرستان بهاباد در 180 کیلومتری یزد واقع شده است.
7536/ 6197 خبرنگار:کاظم سبحان زاده**انتشار: فلاح
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.