محمد اسماعیل مطلق روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی سلامت در بافق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مراقبت های بارداری در متولد شدن نوزادان سالم را موثر دانست و اظهار داشت:طی دوران بار داری 9 بار مراقبت های لازم از این مادران در مراکز و پایگاه سلامت صورت گرفته است.
مدیر کل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از برنامه قرار گرفتن تمام مسائل ناباروری زیر پوشش بیمه سلامت خبرداد و کفت:هم اینک 80 درصد از خدمات درمانی مردم با دفترچه خدمات سلامت انجام می شود.
این مسوول خاطر نشان کرد: مراقبت از مادران باردار و زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی رایگان و سزارین نیز باپنج درصد تعرفه انجام می شود.
اسماعیل مطلق اضافه کرد: مراقبت از زنان باردار از ماه اول بارداری، زایمان و 40 روز پس از فرزند آوری بر عهده واحد سلامت وزارت بهداشت است.
وی همچنین افزایش سن ازدواج را به طور متوسط پنج سال عنوان کرد و گفت:از سال 86 تا 96روند ازدواج کاهش نشان می دهد اما در 6 ماه گذشته شتاب این روند ملایم و کمتر شده است.
اسماعیل مطلق با اشاره به اینکه عواملی مختلفی در این امر دخالت دارند اظهار داشت: در بعد سلامت، وزارت بهداشت و درمان متولی سلامت است که از نظر سلامت بهترین سن برای ازدواج جوانان 18 تا 25سالگی است.
وی همچنین عواملی چون اشتغال، تحصیل، مسکن و... را در امر ازدواج جوانان دخیل دانست و افزود: ارگانها و نهادهای مختلف کشور برای کاهش سن ازدواج باید وارد عمل شوند و روحانیون در وعظ و خطابه های خود به این سنت حسنه پیامبر مکرم اسلام بیش از پیش تاکید کنند.
این مسوول سلامت خانواده وزارت بهداشت همچنین یاری و کمک گرفتن از فکر بزرگان و همچنین مشورت با مشاور را در امر ازدواج موفق موثر خاطر نشان کرد: ایجاد نهضت فرا گیر ملی برای تسهیل و ترویج فرهنگ ازدواج و نفی تجرد با وضع سیاست های اجرایی و حمایتی و فرهنگ ساز بر اساس موازین شرعی و سنت الهی مفید و کارساز خواهد بود.
اسماعیلی مطلق برطرف کردن مشکلات جوانان کشور را در کاهش سن ازدواج دخیل و موثر دانست و گفت: با مداخله بزرگان و خیرین تامین جهیزیه و فرهنگ سازی و فراهم کردن زمینه آرامش و آسایش قشر جوان سن ازدواج در کشور کاهش خواهد یافت.
وی همچنین با بیان اینکه در بحث طلاق شورای فرهنگی وارد کار شده است خاطر نشان کرد: وزارت کشور با تشکیل کمیته های مختلف به بررسی و پیگیری عوامل و عوارض طلاق پرداخته است تا آمار این پدیده در جامعه کاهش پیدا کند.
این مقام مسئول متذکر شد: آگاهی خانواده ها از نظر فرهنگی، بحث طلاق و سلامت و همچنین عواقب بعد از طلاق از نظر بعد سلامت جسمی، روحی، روانی، اجتماعی و معنوی می تواند در انسجام کانون خانواده و جلوگیری از فرو پاشی آن تاثیر گذار باشد.
این مسوول به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی اشاره کرد و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کنونی کشور به‌عنوان یک فرصت و امتیاز افزود: برای جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال‌های گذشته با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیت در پیشرفت کشور، لازم است برنامه‌ ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیتی انجام گیرد.
کارگاه سه روز سلامت با هدف پرورش و تربیت کارشناسان امر سلامت مادران و کودکان در بافق دایر شده است.
بافق با 50 هزار نفر جمعیت در فاصله 110 کیلومتری یزد قرار دارد.
7543 / 7197 خبرنگار : اصغر عسکری** انتشار: فلاح
irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.