به گزارش ایرنا، دراین آئین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: این کنگره ملی باهدف ترویج فرهنگ بومی، محلی ومنطقه ای و احیاء ارزش های مردمان کویر مانند دیانت، قناعت، محبت، گذشت، صبوری، سخت کوشی و مهمان نوازی برگزار شده است.
علی غیاثی ندوشن بابیان این کنگره از رویدادهای مهم شعر در کشور است، افزود: ابرکوه از کانون های مهم فرهنگی به خصوص شعر در استان یزد می باشد و اهتمام مسوولان این شهرستان به رخدادهای فرهنگی باعث استمرار کنگره شعر کویر به میزبانی ابرکوه شده است.
غیاثی ندوشن ادامه داد: ابرکوه محل تلاقی استان های یزد، فارس و اصفهان است و این شهرستان از ویژگی های برحشته ای در حوزه فرهنگی برخوردار است.
وی در خصوص آثار رسیده به کنگره شعر کویر در ابرکوه یادآور شد: از 28 استان کشور 500 اثر شعر به دبیرخانه این کنگره واصل شده که 20 اثر آن دراین کنگره برگزیده شده است.
دراین کنگره کتاب شعر کویر که اشعار برگزیده هفت دوره قبلی این کنگره که از سال 1384 تا 1394 را شامل می شود، رونمایی شد.
امام جمعه ابرکوه نیز با قدردانی از برگزارکنندگان این کنگره گفت: خطه کویری یزد و ابرکوه خاستگاه ادیبان و شاعران نام آوری مانند فرخی، ریاحی، وحشی بافقی و دیگر شاعران خوش آوازه است.
حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی اظهارکرد: بخش قابل توجهی از دلایل ماندگاری و احیاء قیام کربلا و واقعه عاشورا و حوادثی که در تاریخ بشر ماندگار شده، رهین تلاش شاعرانی است که در قالب شعر رخدادهای مختلف را حفظ کرده اند.
در این مراسم همچنین غلامرضا محمدی کویر از شاعران استان یزد و چند تن از شاعران استان های مختلف کشور اشعار و سرودهای خود قرائت کردند که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.
هیات داوران این کنگره 20 اثر از شاعران کشوری شامل مجید عزیزی از خرم آباد، سارا السادات باخترازکاشان، حسین بخشی از زنجان، علیرضا لبش از تهران، پروین برهان شهرضایی از شهرضا، صفورا ابراهیمی خبیراز تهران، فاطمه احمدزاده از ابرکوه، شکیبا غفاریان از شاهرود، فریبا قیومی زاده از ابرکوه، شهرام پارسا مطلق ازکرمان، الهام ریزوندی از اصفهان، خدابخش صفادل از نیشابور، سید علی اکبر سلیمانی از لنده، مریم عابدین پور از ابرکوه، امید خسروی از خمین، اعظم جلال زاده ازمیبد، امیر بختیاری از تهران، احسان رئیسی از ابرکوه، محمد جواد حیدری از اردکان و صابر سعدی پور از تهران را به عنوان برگزیدگان معرفی و با لوح تقدیر وهدایائی از آنها تقدیر کردند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ابرکوه گفت: کنگره سراسری شعر کویر ابرکوه بزرگترین رویداد فرهنگی در شهرستان ابرکوه است .
حمیدرضابصیری در گفت وگو باخبرنگار ایرنا بابیان اینکه آوازه این کنگره به سراسر ایران رسیده، اظهارکرد: کنگره سراسری شعر کویر با موضوع شب های پرستاره کویر، سرو 4500 ساله ابرکوه نماد ایستادگی، خصلت مردمان کویر از جمله دیانت، قناعت، محبت، گذشت، صبوری، سخت کوشی، کار و تلاش، کارآفرینی، مهمان نوازی و ترویج فرهنگ خیریه و سایر ویژگی های مرتبط با فرهنگ مردمان کویر با حضور شاعران کشوری برگزار شد.
برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی و اجرای موسیقی سنتی و نواحی از برنامه های جنبی هشتمین کنگره سراسری شعر کویر درابرکوه بود.
به گزارش ایرنا ، نمایشگاه نقاشی خانم زرنگار با 20 اثراز این هنرمند با حضور امام جمعه ابرکوه ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، فرماندار وجمعی از مسوولان وهنرمندان ابرکوه گشایش یافت.
ابرکوه با 51 هزار نفر جمعیت در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع است.
7540/ 6014/ خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: کاظم شاملو*
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.