به گزارش ایرنا، فاطمه دانش یزدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران استان افزود: با توجه به ثبت جهانی نوروز در فهرست آثار ناملموس یونسکو به منظور حفاظت و احیای عناصر فرهنگی مرتبط با نوروز، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رویدادی فرهنگی با عنوان «نوروزگاه 96 » را برگزار می کند.
وی اظهار کرد: افزایش آگاهی مردم مناطق مختلف کشور نسبت به آداب و رسوم بومی و جذب گردشگر از اهداف این آیین است.
دانش یزدی زمان برگزاری آیین نوروزگاه و دیگر برنامه های ویژه نوروزی را از دوم تا 11 فروردین ماه در تمام شهرستانهای استان دانست و اظهار کرد: آیین نوروزگاه دوم فروردین در باغ دولت آباد یزد، سوم فرودین در موزه مفاخر و فرش خانه ایت الله خاتمی اردکان، چهارم فروردین در مجموعه کاروانی شاه عباسی میبد، پنجم فروردین در میدان خان بافق، ششم فروردین در پارک اشکی اشکذر و هفتم فروردین در پایگاه گردشگری سرو کنهسال ابرکوه برگزار می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: همچنین هشتم فروردین در آرامگاه ملاعبدالله بهاباد، نهم فروردین باغ جهانی پهلوانپور مهریز، دهم فروردین در مجموعه حسینیه شاه ولی تفت و یازدهم فروردین در سرچشمه نهر مسیح خاتم برپا می شود.
وی گستراندن بزرگترین سفره هفت سین در مجموعه امیرچقماق را از مهمترین رویداد فرهنگی نوروز امسال در استان یزد عنوان کرد و ادامه داد: در این ایام 30 نمایشگاه صنایع دستی در سطح استان برپا می شود.
دانش یزدی برگزاری بازارچه های سوغات گردشگری، برپایی هفت کمپ کویرنوردی، برگزاری جشنواره معتدد، برپایی نمایشگاه تصاویر بناهای تاریخی و اجرای بازی های محلی و موسیقی سنتی را از رویدادهای فرهنگی در ایام نوروز اعلام کرد.
*** ورود 1.5 میلیون گردشگر به استان یزد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با بیان اینکه از 26 اسفندماه تاکنون 80 هزار مسافرنوروزی در استان اسکان یافتند، افزود: این تعداد مسافر در مدارس، هتل ها، خانه های مسافری و کمپ های اقامتی استان اسکان داده شدند.
دانش یزدی با بیان اینکه پیش بینی می شود تا پایان تعطیلات نوروزی 1.5 میلیون گردشگر وارد استان یزد شوند، افزود: اقامتگاه های استان ظرفیت پذیرش روزانه 96 هزار و 200 مسافر را دارد.
*** ایجاد 48 اقامت گاه بوم گردی در استان
سرپرست معاونت گردشگری میراث فرهنگی استان یزد هم در این نشست از بهره برداری 48 اقامتگاه بوم گردی در استان خبر داد افزود: این یک رویداد بسیاری خوبی در سال های 94 و 95 بود که از 120 مجوز صادر شده 48 مورد آن به بهره برداری رسید.
محمدرضا نصیری خاطر نشان کرد: تاسیس اقامتگاه بوم‌گردی با هدف توسعه پایدار، احیاء ارزش های بومی و سنتی، حفظ محیط زیست و کمک به اقتصاد جامعه محلی صورت گرفته است.
وی در ادامه مجموع تخت های مکان های اقامتی استان را 4500 تخت اعلام کرد و گفت: 75 دفتر خدمات گردشگری و آژانس های مسافرتی در سطح استان فعال است.
نصیری خاطر نشان کرد: هفت مرکز اطلاع رسانی دائم و 10 مرکز موقت هم برای ارائه حدمات در سطح استان دایر شده است.
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در ادامه از ایجاد 10 مجتمع بین راهی در مسیر استان های یزد- اصفهان، یزد - سمنان، یزد - مشهد و یزد به فارس خبر داد.
استان یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.
تاکنون باغ های دولت آباد و پهلوان پور و قناتهای زارچ و حسن آباد از استان یزد در فهرست میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (UNESCO) به ثبت رسیده و پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد نیز به یونسکو ارسال شده است.
استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
2088/ 6014/ خبرنگار: کبری دانشی دهج ** انتشار: کاظم شاملو*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.