علی اکبر حدادزاده شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس گزارش صاحب یک مجتمع دامداری مبنی بر تلفات مرغ در این واحد، بلافاصله اقدامات لازم برای قرنطینه، پاکسازی و معدوم سازی طیور آلوده در این منطقه صورت گرفت.
وی ادامه داد: علت بروز تلفات دامی در این مجتمع مشخص نیست و فعلا این ویروس در مرغ های بومی مشاهده شده و در خصوص مرغداری های صنعتی گزارشی ارائه نگردیده است.
این مسئول خاطر نشان کرد: مردم باید در صورت مشاهد تلفات غیر عادی مرغ و یا اینکه تاج مرغ سیاه شده مراتب را در اسرع وقت برای بررسی و اقدام با شماره تلفن 1512 اعلام تا اقدامات لازم بعمل آید.
حدادزاده عامل انتشار این بیماری را پرندگان آزاد پرواز و مهاجر دانست و افزود: برای کنترل و جلوگیری از انتقال این بیماری به مرغداری ها، از خرید و فروش هر نوع پرنده آزاد پرواز، زینتی، آبزی پرور و پرندگان بومی خودداری شود.
مدیرکل دامپزشکی استان یزد از مردم خواست در صورت مشاهده تلفات غیرطبیعی در طیور خانگی موارد را به این اداره کل گزارش کنند.
قبلا دو کانون ابتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در منطقه حسین آباد و همچنین در بلوار صابر یزدی در استان مشاهد شده که اکیپ های ثابت و سیار برای مهار و پیشگیری از این بیماری در این مناطق مستقر و نسبت به پاکسازی آنها بطور کامل اقدام کرده اند.
اولین بار گزارش‌های رسمی مسوولان دولتی چند کشور در آغاز ماه ژوئیه سال 2005 میلادی درباره همه‌گیری ویروس H5N8 در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE)داده شد و در پایان همان ماه، روسیه و قزاقستان گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود اعلام کردند.
آنفلوانزای پرندگان با وجود اینکه شیوع آن بشدت شیوع آنفلونزای انسانی در بین انسان ها نیست و خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.
شهرستان اشکذر در 15 کیلومتری یزد واقع شده است.
7536/ 6197 خبرنگار: کاظم سبحان زاده ** انتشار: محمدحسین فلاح
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.