به گزارش ایرنا ، محمدحسین سلمانی چهارشنبه شب در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان یزد درباره وضعیت واردات و صادرات استان در 9 ماه امسال گفت: طی این مدت استان یزد به 65 کشور جهان صادرات داشته که عراق ، افغانستان ، پاکستان ، هلند ، ترکیه ، هند ، سوریه ، قزاقستان ،امارات و گرجستان عمده ترین آنها بوده است.
وی افزود: در این مدت صادرات استان یزد از نظر ارزشی 12 درصد کاهش و از نظر وزنی 17 درصد افزایش داشته که کاشی و سرامیک تقریبا نصف صادرات استان را به خود اختصاص داده است.
معاون گمرک استان یزد ، کاشی ، نایلون ، پسته ، شیشه ساختمانی ، هیدروکربن و میلگرد را عمده ترین محصول های صادراتی استان اعلام و اضافه کرد: در این مدت صادرات کاشی نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد افزایش وزنی و 41 درصد کاهش ارزشی داشته است.
سلمانی ادامه داد: در صادرات نایلون به عنوان دومین محصول صادراتی استان هم 155درصد رشد وزنی و 154درصد رشد ارزشی داشته ایم.
وی در ادامه درباره وضعیت واردات استان نیز گفت: ارزش کالاهای وارداتی استان در 9 ماه امسال 78 میلیون و 271 هزار و 78 دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد کاهش یافته است.
وی افزود: در این مدت وزن محصولات وارداتی استان 23 و 605 تن بوده که در این بخش هم یک درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته ایم.
معاون گمرک استان ادامه داد: در این مدت از 36 کشور واردات داشتیم که چین با 31 درصد ارزش در جایگاه اول است و بعد از آن ایتالیا، ترکیه، کره جنوبی، سودان، امارات، هند، اسپانیا و ازبکستان قرار دارند.
این مسئول تصریح کرد : در این مدت واردات از کشور چین به استان یزد از نظر وزنی 20 درصد و از نظر ارزشی 23درصد افزایش داشته است.
وی با انتقاد از برخی واحدهای تولیدی در همراهی نکردن نمایندگان آنها در ثبت اظهارنامه در گمرک استان و گمرک دیگر گفت: عدم اعلام خروج کالاهای صادراتی استان به چالشی تبدیل شده که در کمتر استانی دیده می شود.
سلمانی با اشاره به اینکه این امر بیشتر در حوزه کاشی و سرامیک دیده می شود، افزود: برخی مواقع کالای صادراتی در گمرک استان اظهار می شود درمرحله دیگر در گمرک مرزی هم به نام همان شخص اظهار می شود.
1968/6197 خبرنگار : محمودرضا رحمانی ** انتشار :فلاح
@irnayadd

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.