مهدی غیب الهی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا متوسط عملکرد تولید پسته خشک در واحد سطح را ۱.۵ تن ذکر کرد و اظهار داشت: این باغدار توانست از ۴۹ هکتار سطح زیرکشت پسته که ۳۰ هکتار آن بارور است ، این میزان محصول را در بخش بهمن برداشت کند که به عنوان باغدار نمونه استان یزد انتخاب و برای  انتخاب نمونه کشوری به وزارت جهاد کشاورزی معرفی شد. 

غیب الهی ، اجرای مدیریت صحیح از جمله استفاده از نهال های اصلاح شده ، بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری ، کوددهی و سم پاشی مناسب و به موقع و استفاده مطلوب  از نظر کارشناسان پهنه جهاد کشاورزی را مهمترین دلایل موفقیت این باغدار نمونه بیان کرد.

وی خاطرنشان کرد: آقای هاشمی با یک حلقه چاه با آبدهی ۲۰ لیتر بر ثانیه ، توانست علاوه بر افزایش  ۱۴ برابری تولید در هر هکتار ، زمینه اشتغال چهار نفر در مدت یک سال و ۲۰ نفر را به صورت فصلی فراهم کند.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه  اواخر آبان ماه به ایرنا گفته بود: امسال افزون بر ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن پسته در این شهرستان برداشت شد که این مقدار تولید نسبت به سال زراعی گذشته ، به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی، افزایش بارندگی در اواخر سال گذشته و اوایل سال ۹۸ و تلقیح به موقع گل‌ها و گرده‌افشانی ۴۵ درصد افزایش دارد.

وی سطح زیرکشت پسته را هفت هزار هکتار و ارزش پسته تولیدی کشاورزان این شهرستان را حدود هزار میلیارد تومان ذکر کرد و یادآور شد: پنج هزار خانوار کشاورز در تولید این محصول فعالیت دارند.

این مسئول با تاکید براینکه پسته یکی از محصولات کم‌ آبخواه و با شرایط اقلیمی شهرستان سازگاری دارد اظهار کرد: بیشترین ارقام پسته تولیدی منطقه اکبری، احمدآقایی، کله‌قوچی و فندقی است .

وی بابیان اینکه سطح زیرکشت در سال ۱۳۹۴، هزار و ۵۰۰ هکتار بود، یادآور شد : برای استفاده و بهره وری از منابع آبی  از ۱۰ هزار هکتار سطح زیرکشت باغ ها ، هفت هزار هکتار آن به پسته اختصاص دارد.

 هم اکنون حدود هفت هزار هکتار اراضی و باغ های شهرستان به کشت محصول کم‌آبخواه اختصاص دارد .

اراضی قابل کشاورزی شهرستان ابرکوه ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان ۱۰ هزار هکتار به باغ‌های میوه و پنج هزار هکتار آن هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.

۳۵ درصد اشتغال شهرستان وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در ابرکوه تولید که بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.