« ابراهیم کاظمی مومن سرایی» روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا افزود: قطار مناسب‌سازی معابر و مکان‌های عمومی در کشور هرچند حرکت کرده اما بسیار کند است.

وی اظهارداشت: طبق قانون دستگاه‌های اجرایی موظف هستند سالانه ۳۰ درصد اعتبار عمرانی خود را برای بهسازی و مناسب سازی ساختمان‌ها اختصاص دهند، متاسفانه  قانون آنطور که باید  و شاید اجرا نمی شود، اگر این اتفاق رخ می داد، ظرف سه سال مناسب سازی ساختمان‌ها و معابر دستگاه‌های اجرایی کشور رفع می شد. 

کاظمی مومن سرایی یادآور شد: مناسب سازی معابر و اماکن عمومی خاص معلولان نیست بلکه سالمندان، زنان باردار، کودکان و سایر افراد کم توان نیز از این طرح بهره مند می شوند. 

وی با اشاره به اینکه معلولان به عنوان بخشی از جمعیت ۸۳ میلیون نفری کشور باید از حقوق شهروندی لازم برخوردار باشند، گفت: در چارچوب اجرای حقوق شهروندی و گسترش عدالت اجتماعی برای آحاد جامعه تمام ادارات کشور موظف هستند اقدامات لازم را در زمینه مناسب سازی انجام دهند.

کاظمی مومن سرایی با بیان اینکه موضوع مناسب سازی یک پدیده اجتماعی بسیار مهمی است که در کشور ما مغفول مانده است، افزود: استان یزد پیشگام در موضوع مناسب سازی است اردکان یک شهر بدون مانع است که قرار شد به عنوان پایلوت(نمونه) در این زمینه مطرح شود.

وی اظهارداشت: متاسفانه شهرهای ما با معلولان قهر هستند با توجه به اینکه از توانمندی‌های بسیاری برخوردارند آنها به دلیل محدودیت ها نمی توانند وارد جامعه شوند.

رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی سازمان بهزیستی در ادامه از تدوین سند ملی راهبردی مناسب سازی کشور خبر داد و گفت: این سند ۱۲ آذرماه روز جهانی معلولان رونمایی می شود که شامل برنامه پنج ساله مناسب سازی است.

همچننی کارشناس توانبخشی مبتنی بر جامعه اداره کل بهزیستی استان یزد خرداد ماه  ۹۸ گفته بود: برای مناسب فضای شهرها و اماکن عمومی و بانک ها به همکاری مدیران و همراهی مسئولان دستگاه های مختلف اجرایی و مردم نیاز است.

احمد غفوریان در اولین همایش کارشناسان مناسب سازی و سالمندی استان یزد در مهریز افزود: تاکنون فعالیت های خوبی در مورد مناسب سازی معابر عمومی شهرها برای تردد معلولان و سالمندان انجام شد ولی این فعالیت ها کافی نیست.

یزد ۲۱ شهر دارد که ۸۵ درصد جمعیت یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفری استان در سال ۱۳۹۵ در حوزه شهری و بقیه در روستاها زندگی می کنند.

جمعیت معلولان استان حدود ۵۰ هزار نفر تخمین زده می شود. بر اساس آمارهای موجود حداقل ۵ تا ۱۰ درصد جمعیت هر جامعه ای دچار معلولیت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.