میانگین بارندگی کشور از ابتدای مهر ( آغاز سال آبی جاری ) تا چهارم آذرماه ۴۰.۲ میلیمتر بود که این عدد نسبت به سال گذشته که ۵۸.۴ میلیمتر گزارش شده بود، ۳۱.۲ درصد کاهش پیدا کرد در حالی که میزان بارندگی استان یزد در این مدت ۱۳.۱ میلیمتر است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳.۲ درصد افزایش دارد.

بارندگی سال قبل یزد در مدت ۶۶ روز پاییز ۹۷ ، به میزان ۱۱.۶ میلیمتر و در بلندمدت هم ۷.۳ میلیمتر بود ولی امسال این میزان نسبت به بلندمدت ۷۸.۸ میلیمتر رشد یافته است.

در واقع بارندگی های روزهای پایانی دومین ماه فصل پاییز ۹۸ موجب شد تا استان با ۱۳.۱ میلیمتر بعد از کرمان با ۱۲.۷ میلیمتر در رده دوم کم بارش ترین استان کشور قرار گیرد در حالی که در ۵۰ روز ابتدایی سال آبی در جایگاه نخست قرار داشت.

اما تاکنون تاکنون نام سیستان و بلوچستان در میان استان های کم بارش دیده نمی شود و بعد از کرمان و یزد ، خراسان جنوبی با ۱۵.۶، آذربایجان غربی با ۲۱.۵ ، اصفهان با ۲۳.۴ و خراسان شمالی با ۲۷.۱ میلیمتر در رده های بعدی قرار دارد.

همچنین گیلان با ۲۶۲.۵، مازندران با ۲۳۳.۱ ، گلستان با ۹۴.۲ ، قزوین با ۹۴.۲ و البرز با ۹۲.۲ میلیمتر پربارش ترین مناطق ایران در این مدت بود ولی بیشترین رشد بارندگی  این مدت مربوط این استان‌ها نیست.

بر اساس اعلام مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، بیشترین رشد بارندگی کشور نسبت به بلندمدت مربوط به هرمزگان با ۵۳۷.۹ ، سیستان و بلوچستان با ۲۲۹.۸ و بوشهر با ۲۲۳.۱ درصد و بیشترین رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل هم متعلق به سیستان و بلوچستان با ۵۹۴.۹ ، هرمزگان با ۴۸۸.۳ و خراسان جنوبی با ۷۵ درصد است.

در عین حال بیشترین کاهش بارندگی ها در ۶۶ روز گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل در ایلام با منفی ۸۷.۳ ، خوزستان با منفی ۷۶.۴ و لرستان با منفی ۷۴.۸ درصد و بیشترین کاهش نسبت به بلندمدت هم در آذربایجان غربی با منفی ۶۵.۹ ،ایلام منفی ۵۴.۲ و آذربایجان شرقی با منفی ۴۵.۴ درصد گزارش شده است.  

در واقع بارندگی استان یزد از ۱.۶ میلیمتر در ۵۰ روز ابتدایی سال زراعی امسال و طی ۱۶ روز بعد از آن با ۱۱.۵ میلیمتر رشد پیدا کرد، در حالی که در آن مدت ۷۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت ولی در ۲ هفته اخیر ، هم کمبودها جبران شده و هم رشد قابل توجهی داشته است.

امیدواریم بارش برف و باران که برخی مناطق شهری استان یزد را نیز سفیدپوش کرده بود تا پایان فصل پاییز و زمستان تداوم یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.