دکتر محمد رضا قاسمی راد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تفاوت آنفلوآنزا با سرماخوردگی افزود: آنفلوآنزا تقریبا مثل سرماخوردگی شدید است با این تفاوت که شدت آن بسیار بیشتر از سرماخوردگی است،،شروع بسیار ناگهانی دارد طوریکه بیمار می تواند ساعت شروع بیماری خود را به یادآورد.

وی اظهارداشت: آنفلوآنزا بیشتر علائم تحتانی مانند تنگی تنفس، تنفس های تند و سرفه های بسیار شدید دارد در صورتی که در سرماخوردگی، علائم تنفسی فوقانی مانند اشک ریزش،آب ریزش بینی، عطسه و سرفه های سطحی تر را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: همچنین دردهای عضلانی- اسکلتی بسیار شدید،دردهای پشت ساق پاها و سر و گردن،سردردهای بسیار شدید،علائم گوارشی مانند دل درد ،تهوع، استفراغ و احتمالا اسهال از دیگر علائم ابتلا به این بیماری هستند.

این متخصص عفونی ادامه داد: همه افرادی که به آنفلوآنزا مبتلا می شوند نیازی به درمان با داروهای ضد ویروس ندارند و در صورت ابتلا باید از تماس نزدیک با سایر افراد خودداری کنند.

قاسمی راد تاکید کرد: بیماران حتما از ماسک استفاده کنند و علائم خطر بیماری شامل تنگی تنفس ، تند شدن تنفس،کاهش سطح هوشیاری،عدم توانایی در خوردن و نوشیدن و بدحالی شدید است که باید آن را بشناسیم و سریعا به پزشک متخصص عفونی مراجعه و داروهای خود را به موقع مصرف کنیم .

وی خاطرنشان کرد: به علت علائم شدید آنفلوآنزا که ممکن است خطرناک هم باشد افراد مشکوک که تندی تنفس و تب شدید دارند باید در اسرع وقت به پزشک متخصص عفونی مراجعه کنند و از مراجعه به پزشکان عمومی، متخصص گوارش،تنفس و... خودداری کنند چرا که تنها پزشک متخصص عفونی مجوز تجویز برخی داروهای ویژه این بیماری را دارد.

وی با تاکید بر این نکته که پیشگیری بهتر از درمان است، گفت:شست و شوی مداوم دست ها،

استفاده از ماسک در مکان های تجمعی،خودداری از دست دادن و روبوسی با فرد مبتلا،انجام واکسیناسیون ، مصرف زیاد سبزی و میوه تازه و استراحت کافی،سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با این بیماری تقویت می کند.

قاسمی راد در ادامه به گروه های در معرض خطر اشاره کرد و گفت: افراد بالای ۶۰ سال و زیر پنج سال به خصوص زیر ۲ سال، تمام کارکنان مراکز بهداشتی- درمانی،کارکنان آسایشگاه ها،افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن شامل بیماران کبدی،دیابت،بیماران قلبی به جز فشار خون،بیماران کلیوی، افراد دیالیزی،افراد دچار نقص سیستم ایمنی و کسانی که شیمی درمانی می شوند باید واکسن را دریافت کنند. 

به گفته وی همچنین افرادی که داروهای سرکوب کننده ایمنی مصرف می کنند، همچنینزنان باردار در سه ماهه دوم و سوم بارداری به خصوص زمانی که سه ماهه دوم و سوم بارداری آنها در  فصل آنفلوآنزا باشد،افراد مبتلا به ضایعات نخاعی و عصبی ، بیماریهای عصبی از جمله سکته مغزی، بیماری های خونی، افراد مبتلا به چاقی مرضی،کودکان ۶ ماهه تا هشت ساله که به هر دلیلی مصرف مزمن آسپرین دارند و کسانی که در مرغداری ها کار می کنند و یا با پرورش طیور سر و کار دارند باید واکسن را تزریق کنند.

وی  تصریح کرد:  این واکسن،ترکیبات غیرفعال شده چند ویروس شایع در دوره قبلی همه گیری بیماری است که پس از ورود به بدن،سیستم ایمنی بدن را به فعالیت واداشته و ایمنی علیه آنها ایجاد می کند.

این متخصص بیماری های عفونی و تب دار در یزد تاکید کرد: تزریق واکسن آنفلوآنزا از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری نمی کند و تا ۷۰ درصد از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا جلوگیری می کند.

وی افزود: با توجه به شیوع هر ساله آنفلوآنزا در پاییز و زمستان و اینکه ایمنی افراد از ۲تا سه هفته بعد از تزریق واکسن کامل می شود بهترین زمان تزریق این واکسن،اواخر شهریور و اوایل مهرماه هرسال است ولی چنانچه افرادی که بایستی واکسن تزریق کنند هنوز اقدام نکرده اند باز هم تزریق در پاییز و زمستان می تواند برای فرد، در باقی مانده زمان شیوع، پیشگیری ایجاد کند.

 قاسمی راد همچنین به چند نکته در خصوص تزریق واکسن آنفلوآنزا اشاره کرد و گفت: کودکان زیر ۹ سال که برای اولین بار واکسن تزریق می کنند بایستی در اولین سال، طی ۲ نوبت با فاصله یک ماه به آنها واکسن تزریق شود و در سال های بعد تنها یک نوبت کافی است، مقدار واکسن کودکان ۶ ماهه تا سه ساله باید نصف مقدار افراد بالغ باشد و همچنین تجویز واکسن برای کودکان زیر ۶ ماه توصیه نمی شود.

وی ادامه داد: واکسن های موجود در بازار چهار ظرفیتی و سه ظرفیتی هستند، هر چند تجویز واکسن چهار ظرفیتی،پوشش مناسب برای افراد ایجاد می کند اما بنظر می رسد واکسن سه ظرفیتی هم پوشش کافی داشته باشد.

وی بیان کرد:همچنین تزریق واکسن چهار ظرفیتی هلندی برای بچه های زیر سه سال توصیه نمی شود.ضمن اینکه بهتر است واکسن آنفلوآنزا در زمانی که فرد مبتلا به بیماری حاد تنفسی و یا بیماری تب دار هست تزریق نشود و پس از بهبودی موکول شود.

این متخصص بیماری های عفونی وتب دار یزدی تصریح کرد: تمام واکسن های مورد تایید وزارت بهداشت اعم از نوع هلندی،فرانسوی و... قابل اعتماد هستند به شرط آنکه از محل های مطمئن و قانونی که شرایط ذخیره سرما را رعایت کرده باشند تهیه شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.