محمدعلی حاتمی زاده روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ادامه ۲ دهه پدیده خشکسالی ، افت سطح آب های زیرزمینی و پر آبخواه بودن این محصول ، علت کاهش تولید است.

وی بابیان اینکه از مجموع ۶۰۰ هکتار اراضی زیر کشت ذرت در استان ، ۴۰۰ هکتار آن به ذرت علوفه ای اختصاص دارد ، اظهارکرد: متوسط تولید در واحد سطح ۶۰ تن و در بعضی مزارع استان تا ۸۰ تن هم رسیده است.

حاتمی زاده بابیان اینکه این میزان تولید ذرت با چهار دستگاه « چاپر»  بیشتر در شهرستان‌های خاتم ، ابرکوه و بهاباد برداشت شد ، ادامه داد: محصول تولیدی بیشتر برای دام های سنگین استان مصرف می‌شود.

این مسئول با اشاره به تبعات خشکسالی و کم‌آبی، توسعه کشت محصول ذرت به روش نشایی را از جمله سیاست‌ها و اهداف وزارت جهاد کشاورزی در استان یزد برشمرد.

به گفته وی این روش کاشت با هدف افزایش راندمان  آب در سطح ۲۰ هکتار اراضی استان انجام شد که  ۲هزار مترمکعب آب در هر هکتار ( تا سه نوبت آبیاری )صرفه ‌جویی شد.

حاتمی زاده تأکید کرد: کشاورزانی که بخواهند در سال آتی نسبت به کاشت ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای اقدام کنند ، باید علاوه بر توسعه کاشت نشایی نسبت به تجهیز مزارع به آبیاری نوین (تیپ ) از هم‌اکنون اقدام کنند.

وی با اشاره به تبعات خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی تصریح کرد: تلاش داریم در کاشت ذرت علوفه‌ای در سال‌های آتی علاوه بر استفاده بذر جدید از ارقام زودرس ، کشت علوفه‌های کم آبخواه را در استان توسعه دهیم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان یزد تصریح کرد: افزون بر هزار و ۵۰۰ کشاورز در امر تولید محصول ذرت در استان فعالیت دارند.

ذرت علوفه‌ای با داشتن مواد نشاسته‌ای، به عنوان علف سبز در خوراک دام مورد استفاده قرار می‌ گیرد و باعث هضم بهتر غذای حیوانات می‌شود و هر سال، از ابتدای تیرماه کشت و مهرماه برداشت می‌شود که بخشی از آن برای خوراک دام منطقه و مقدار هم  به عنوان خوراک دام در سایر شهرها و استان‌های همجواز به مصرف می‌رسد.

اراضی قابل کشاورزی استان یزد حدود ۱۷۰ هزار هکتار است که به علت کمبود آب و تداوم ۲دهه خشکسالی ، ۱۱۴ هزار هکتار آن به کاشت انواع محصول زراعی و باغی اختصاص دارد.

استان یزد حدود سه میلیون واحد دامی، ۷۰ هزار رأس گاو شیری و یک هزار و ۱۰۰ واحد طیور دارد که از این میزان ، ۲۸۶ هزار تن شیرخام ، ۱۸ هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز ، ۶۰ هزار تن گوشت مرغ ، ۲۷ هزار و ۹۰۰ تن تخم‌مرغ ، چهار هزار و ۴۰۰ تن گوشت سایر ماکیان و ۲۴۷ تن سایر فراورده ها تولید می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.