مجید مروتی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا هدف از امضای این تفاهم‌نامه را گسترش همفکری و همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های علمی- پژوهشی موجود میان سه مرکز آموزشی و تحقیقاتی ذکر کرد.

وی  دیگر اهداف را افزایش همکاری‌ پژوهشی با پژوهشکده یادشده و نیز با تنها دانشکده پیرادامپزشکی دانشگاه‌های استان ذکر کرد و یادآور شد: در این خصوص از تمام منابع این نهادها از جمله نیروی انسانی، فنی و بانک‌های اطلاعاتی استفاده می‌شود.

ارائه پروژه‌های تحقیقاتی- کاربردی، تربیت نیروی انسانی متخصص، ارائه سمینارها، دوره‌ها و کارگاه‌ها، راه اندازی، تکمیل و تجهیز مراکز آموزشی، تدوین و تألیف اسناد علمی، هدایت و حمایت از پایان نامه‌های تحصیلی و غیره از جمله محورهای همکاری‌های مشترک مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی، پژوهشکده علوم تولید مثل یزد و دانشکده یادشده است.
 فعالیت آموزشی گروه دامپزشکی از سال ۹۱ در دانشگاه اردکان آغاز شد  و در حال حاضر در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته (علوم آزمایشگاهی) و کارشناسی ارشد در رشته زیست جانوری سلولی – تکوینی فعال است.

دانشگاه اردکان با موافقت شورای گسترش آموزش عالی در نهم خرداد ماه ۱۳۸۸ با عنوان مرکز آموزش عالی تأسیس شد و در نیمسال اول سال تحصیلی ۸۹-۸۸ در ۲ رشته روان شناسی عمومی و راهنمایی و مشاوره دانشجو پذیرفت .

سپس در هیجدهم  دیماه ۱۳۸۹ بر اساس مصوبه شورای گسترش با ادغام دانشکده منابع طبیعی اردکان در مرکز آموزش عالی، به مجتمع و دوازدهم اسفند ۱۳۹۱ با مصوبه شورای گسترش وزارت علوم به دانشگاه ارتقاء یافت.

هم اکنون شامل دانشکده های علوم تربیتی، کشاورزی و منابع طبیعی، فنی و مهندسی، پیرادامپزشکی و مرکز آموزش عالی حضرت خدیجه(س) - ویژه خواهران- است و سه هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

سلول های بنیادی چیست؟

به نوشته رسانه‌ها سلول‌های بنیادی سلول های اولیه‌ای هستند که توانایی تبدیل و تمایز به انواع مختلف سلول‌های انسانی را دارند و از آنها می‌توان در تولید سلول‌ها و نهایتا بافت‌های مختلف در بدن انسان استفاده کرد و منابع اصلی آن شامل  مغز استخوان، بندناف و جفت است که  امروزه استفاده از این سلول‌ها جهت ترمیم بافت‌های آسیب دیده انسانی در حال گسترش است .
جالب اینکه سلول‌های بنیادی چند پتانسیلی هستند یعنی قابلیت تبدیل به بافت‌های مختلف را دارند اعم از بافت عصبی ؛ عضلانی ؛ پوششی و غیره. که این توانایی محور اصلی توجه به سلول‌های بنیادی است.

مزیت اصلی سلول‌های بنیادی بند ناف این است که بسیار اولیه بوده و توان تمایز بالایی دارند.همچنین سلول‌های مشتق از مغز استخوان ( BMSCs ) توان تمایز بالایی دارند.
اغلب سلول‌های بدن انسان عملا قادر به تقسیم نیستند و بسیاری از زمان تولد تا مرگ شخص بدون تقسیم شدن حضور دارند.
البته بعضی بافت‌های بدن نظیر خون، پوست و لوله گوارش دارای چرخه بازسازی سریعی هستند و در هر روز ممکن است چندین سلول جدید بسازند، به عنوان مثال یک مرد متوسط با وزن ۷۰ کیلوگرم در هر روز ۱۰۱۱×۲ سلول خونی می سازد.

همچنین روزانه میلیون‌ها سلول پوستی و گوارشی ساخته می شود، سلولهای بنیادی سلول‌هایی هستند که قادر به همانندسازی خود هستند و نیز می توانند طی فرایند تمایز به یک یا انواعی از سلولهای بالغ تبدیل شوند.

امروزه محققان در حال بررسی و آزمایش امکان کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های مختلف هستند، از جمله بیماری‌هایی را که امیدهای زیادی به درمان آنها می رود می توان به آلزایمر و پارکینسون، آسیب‌های نخاعی، دیابت‌ها (از طریق جایگزین نمودن سلول‌های پانکراتیک ترشح کننده انسولین)، بیماریهای کرونری قلب (با جایگزینی سلول‌های ماهیچه ای قلب)، بیماری‌های کبدی مثل سیروز و غیره اشاره کرد.
سلول های بنیادی قادر به ایجاد هر نوع سلولی در بدن هستند، آنها می توانند تحت تأثیر بعضی شرایط فیزیولوژیک یا آزمایشگاهی به سلول هایی با عملکردهای اختصاصی مانند سلول های عضلانی قلب یا سلول های تولیدکننده انسولین در پانکراس و... تبدیل شوند.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.