در این آیین معنوی که قشرهای مختلف مردم و برخی شهرهای همجوار حضور داشتند ، هیات های زنجیرزنی و سینه زنی در سوگ شهادت آن امام رئوف عزاداری کردند.

ذاکران اهل بیت در این آیین در سوگ شهادت امام رضا (ع) به مدیحه سرایی پرداختند و ارادت قلبی خود را به هشتمین امام شیعیان نشان دادند. 

علی‌بن موسی‌الرضا(ع) هشتمین امام شیعیان جهان از سلاله پاک رسول خدا در یازدهم ذی‌القعدۀ الحرام سال ۱۴۸ هجری در مدینه منوره دیده به جهان گشودند که پدر بزرگوار ایشان امام موسی کاظم(ع) پیشوای هفتم شیعیان و مادر گرامیشان نجمه و خواهر گرامی‌اش حضرت معصومه(س) نام دارد.

نام امام هشتم، (علی) و لقب مشهورش (رضا) و کنیه معروفش (ابوالحسن) است.

خصوصیات اخلاقی و زهد و تقوای آن حضرت به‌گونه‌ای بود که حتی دشمنان را نیز شیفته و مجذوب خود کرده بود.

امام رضا (ع) در سن ۳۵ سالگی عهده‌دار مسئولیت امامت و رهبری شیعیان شد و حیات ایشان مقارن با خلافت خلفای عباسی بود که به دستور مأمون وارد خراسان شدند و سرانجام مأمون عباسی این امام همام را در سن ۵۵ سالگی در سحرگاه روز آخر صفر سال ۲۰۳ هجری قمری به شهادت رساند و پیکر پاک ایشان با مشایعت بسیاری از شیعیان و دوستداران آن حضرت در مشهد مقدس دفن شد و امروز پناهگاه عاشقان اهل‌بیت(ع) است.

قدمگاه امام رضا در ابرکوه

قدمگاه امام رضا (ع) در ابرکوه معروف به منزلگاه  هشتمین امام شیعیان در مسیر سفر آن حضرت از ایران به مرو در شهر تاریحی ابرکوه از توابع استان یزد قرار دارد.

در سالروز شهادت آن حضرت بازدید از منزلگاه آن امام رئوف خالی از لطف نیست و این روزها شاهد حضور مردم ، گردشگران و مسافرانی از اقصی نقاط استان‌های همجوار در این شهر هستیمت که عازم سفر به مشهد مقدس هستند.

منزلگاه امام رضا (ع) در ابرکوه  مورد احترام مردم منطقه، دیگر شهرها و حتی شماری از گردشگران داخلی و خارجی است که به ابرکوه سفر می کنند.

 به گزارش بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی مسیر حرکت امام رضا (ع) از مدینه به مرو (مشهد مقدس) در سال ۱۹۵ هجری شمسی برابر با هشتم ربیع الاخر سال ۲۰۱ هجری قمری در مسیر حرکت آن حضرت از مدینه به مرو، مسجد بیرون ابرکوه چند روزی و حتی یک هفته منزلگاه آن امام بود که به قدوم مبارک آن حضرت متبرک شد.

مسجد یادشده از جمله آثار تاریخی استان یزد در ابرکوه است که در مسیر سفر افرادی که از جاده طریق الرضا(ع) رهسپار مشهد مقدس هستند، قرار دارد.

این مسجد در نزدیکی مرکز شهر ابرکوه و در مسیر جاده یزد به شیراز واقع است، شامل ۲ ایوان با حیاط مرکزی است،کتیبه کاشی معرق در سه رشته خط به عرض تقریبی ۶۵ سانتیمتر به رنگ های سفید و آبی بر پیشانی سردر ورودی مسجد نصب شده است که از آن اطلاعات تاریخی به دست می آید و خط نسخ آن از انواع خطوط کتیبه های مورد توجه دوران تیموری در قرن ۹ هجری برابر ۱۵ میلادی است .

مردم ابرکوه از متولیان میراث فرهنگی و همچنین مسئولان آستان قدس رضوی ، درخواست دارند برای توسعه و بازسازی این مکان که مورد توجه آحاد مردم و گردشگران است تلاش کنند.

مسجد بیرون منزلگاه امام رضا (ع) در ابرکوه با شماره ۲۱۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

ابرکوه در حوزه گردشگری یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری جمهوری اسلامی است که با داشتن ۴۰۰ اثر تاریخی، ۱۴۵ اثر تاریخی ، طبیعی و معنوی آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید که زمینه افزایش حضور گردشگران داخلی و خارجی را در شهرستان فراهم کرده است.

منزلگاه امام رضا(ع)، خانه های قدیمی ، قلعه های تاریخی ، مسجد جامع ، خانه آقازاده ، کوه گنبد عالی و درخت سرو چهار هزار و ۵۰۰ ساله ابرکوه از جاذبه های تاریخی و طبیعی دیدنی شاخص ابرکوه هستند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در۱۴۰کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.