تاکنون هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان صرف اجرای این طرح صنعتی و معدنی در استان یزد شد و برای تکمیل نهایی و بهره‌برداری از آن تا پایان سال ۱۳۹۸ به حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

گُندُله یعنی گلوله‌های تولید شده از نرمه سنگ‌آهن و سایر مواد افزودنی که نخست خام و سپس پخته و سخت می‌شود، برای احیا به روش سنتی تولید آهن در کوره بلند یا روش‌های متعدد احیای مستقیم به کار می‌رود.

مهمترین مواد اولیه برای تهیه گندله کنستانتره سنگ‌آهن و افزودنی‌ها از قبیل بنتونیت، آهک و ... است که کنستانتره لازم از معدن‌های سنگ آهن منطقه بافق تامین می‌شود.

رضا فلاح مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران - بافق روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کارخانه گندله سازی «سه چاهون» به عنوان مهمترین طرح شرکت در حال اجراست، اظهارداشت: تاکنون هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در اجرای این طرح هزینه شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به پیشرفت قابل توجه‌ آن، خط تولید طرح تا پایان امسال افتتاح شود و با راه‌اندازی آن شاهد تحقق اصول اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در حوزه صنعت و معدن استان یزد باشیم.

این فعال حوزه اقتصاد معدنی استان یزد تاکید کرد: تاکنون بیش از ۹۵ درصد اقلام و تجهیزات کارخانه پنج میلیون تنی گندله‌سازی بافق، وارد کارگاه شد و تعدادی از نسوزها هم خریداری شده است.

فلاح همچنین به ایجاد پروژه پست برق ۱۵۰ هزار مگاواتی برای تامین برق طرح یادشده اشاره کرد و افزود: قرارداد اولیه آن ۷۹ میلیارد تومان است که قبل از گندله‌سازی این پست برق باید به بهره برداری برسدکه مقدمات آن فراهم است.

همچنین مدیر طرح گندله‌سازی سه چاهون بافق به ایرنا گفت: آزمون جذب نیرو با اولویت اشتغال نیروهای بومی برگزار شد و با بهره‌برداری از این واحد جوار معدنی ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و یکهزار و ۸۰۰ نفر به طور غیرمستقیم مشغول کار می‌شوند.

بهروز شفیع افزود: این واحد ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون تن گندله را داراست که مواد اولیه  قابلیت مصرف در کارخانه فولاد شهرستان به روش احیای مستقیم را دارد.

وی به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران اسلامی اشاره کرد و با بیان اینکه کارشناسان و کارگران ایرانی این تهدید را به فرصت تبدیل کردند، تصریح کرد: با توجه به تحریم‌های تحمیلی از سوی آمریکا ، برخی شرکت‌های خارجی حاضر به ادامه همکاری نشدند که با تکیه بر توان داخلی توانسته‌ایم مشکلات را حل و نیاز به خارج را رفع کنیم.

سالانه بیش از ۹ میلیون تن سنگ آهن از معادن‌ شهرستان بافق استخراج می‌شود و هم اینک  افزون بر پنج هزار و ۷۰۰ نفرر در شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق به کار اشتغال دارند که با احتساب بازنشستگان و خانواده‌های آن‌ها حدود ۷۸ درصد جمعیت شهرستان به نوعی از طریق این شرکت ارتزاق می‌کنند.

سرب، فسفات آسفوردی، سنگ‌های تزئینی و اورانیوم از دیگر معادن فعال شهرستان و گندله، آگلومراسیون و کارخانه فولاد از مهمترین طرح‌های جوار معدنی بافق است.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.