علی اکبرحدادزاده روز دوشنبه به مناسبت هفته دامپزشکی (۱۳ تا ۱۹ مهر ) در جمع خبرنگاران افزود: برخلاف باور برخی از مردم هیچ گونه هورمونی در طول پرورش مرغ در استان استفاده نمی شود.

وی با بیان اینکه پرورش مرغ با هورمون، کذب است اظهار داشت: در هیچ جایی به دلیل گرانی از داروهای هورمونی برای وزن گیری استفاده نمی شود.

حدادزاده با بیان اینکه سالانه ۶ میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌های استان ذبح می شود افزود: از ۱۴ مهر سال گذشته تاکنون ۸۹ هزار و ۶۰۹ قطعه طیور به علت غیربهداشتی بودن از چرخه مصرف شهروندان خارج شد.

وی تعداد کشتارگاه‌های طیور استان را هشت باب بیان کرد و گفت: همچنین ۳۳ واحد بسته بندی مرغ در استان فعال است که روزانه ظرفیت تولید ۱۴۸ تن  و سالانه ۴۴ هزار تن در این زمینه را دارند.

حدادزاده اضافه کرد: همچنین سالانه ۲۵۰ راس دام سبک و سنگین در ۱۰ کشتارگاه استان ذبخ می شود که در طی یکسال گذشته هفت تن گوشت قرمز به علت غیر بهداشتی بودن از چرخه مصرف حذف شد.

وی تعداد کارخانه‌های خوراک دام صنعتی استان را هفت باب با ظرفیت ۱۱۵ هزار تن اعلام کرد و افزود: درمجموع  در یکسال گذشته ۱۴۱ تن فرآورده دامی و طیور غیر قابل مصرف معدوم شد.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد ادامه داد: روزانه ۲۹۰ تن شیر توسط ۱۲۸ ایستگاه در استان جمع آوری می شود که از این میزان روزانه  ۳۰۰ تن به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

موردی از تب کریمه کنگو در یزد گزارش نشده است

مدیرکل دامپزشکی استان یزدگفت: در تابستان امسال موردی از ابتلای فردی به تب کریمه کنگو در استان گزارش نشد.

حدادزاده از شناسایی ۳۸  کانون بیماری هاری در استان خبر داد و تصریح کرد: بیشترین کانون مربوط به شهرستان خاتم و مابقی مربوط به دیگر شهرستان‌ها به غیر از اردکان بود.

وی با بیان اینکه این کانون‌های توسط تیم دامپزشکی پاکسازی شد افزود: انواع و اقسام حیوانات در استان از اعم روباه ، گربه ، اسب و گوسفند درگیر این بیماری شدند.

وی علت افزایش بیماری هاری در استان را خشکسالی بیان کرد و اظهار داشت: وحوش برای تأمین غذا به حاشیه شهرها می‌آیند و بیماری را به سگ‌های ولگرد و گربه منتقل می کنند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در استان تلفات جانی در زمینه بیماری هاری نداشتیم به شهروندان توصیه کرد: فردی که با حیوان گزیدگی روبرو شد، بلافاصله باید اصل را بر ابتلای حیوان به هاری قرار دهد و به یکی از مراکز بهداشتی استان مراجعه کند.

رییس سازمان نظام دامپزشکی استان یزد هم در این نشست گفت: کارکنان دامپزشکی به عنوان حافظان جان و سرمایه مردم همواره جان خود را به خطر می‌اندازند تا حافظ جان مردم باشند.

کاظم نجفی تعداد داروخانه ها، آزمایشگاه ، کلینک ها و مراکز واکسینه دامپزشکی استان یزد را به ترتیب ۴۱، ۲، ۳۰ و هفت باب بیان کرد و افزود: سالانه یکهزار و ۵۰۰ پروانه بهداشتی در استان از سوی سازمان نظام پزشکی استان صادر می شود.

شعار هفته دامپزشکی امنیت غذایی و رونق تولید اعلام شده است.

۲۰۸۸/ ۶۱۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.