محمدحسین ملانوری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا علت کاهش خرید را، افزایش قیمت گندم در بازار آزاد در مقایسه با خرید تضمینی از سوی دولت و گرانی نهاده‌های دامی از جمله محصول جو ذکر کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به نوسان قیمت گندم، حدود ۲ هزار تن گندم نیز از سوی نانوایی‌های آزادپز خریداری شده است.

ملانوری با اشاره به اینکه از سوی ۹ مرکز شرکت تعاونی ، اتحادیه روستایی و بخش خصوصی گندم مازاد به ارزش افزون بر ۷۸ میلیارد ریال خریداری شد، اظهار کرد: هزار و ۵۰ آن گندم بذری است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی یزد خاطرنشان کرد: امسال کشاورزان خاتم هزار و ۹۰۷ تن و ابرکوه هم هزار و ۴۳۸ تن گندم مازاد بر نیاز خود را به دولت فروختند که خاتم رتبه نخست تحویل گندم استان را کسب کرد.

ملانوری تصریح کرد: با توجه به آبیاری و کودهی به موقع، استفاده کشاورزان از دانش فنی روز و مبارزه با آفت سن، متوسط تولید گندم با احتساب ۳.۸ تا ۴.۵ تن در هر هکتار به ۴۰ هزار تن ‌رسید.

دولت در سال جاری خرید هر کیلوگرم گندم مازاد بر مصرف کشاورزان را هزار و 730 تومان تعیین کرد که با توجه به افزایش قیمت کالاها در بازار آزاد، کشاورزان تمایلی کمی به تحویل گندم به دولت نشان دادند.

خرید تضمینی گندم از اوایل خردادماه در استان شروع شد و تا پایان شهریورماه در 11 هزار و 200 هکتار ادامه داشت.  

اراضی قابل کشاورزی استان یزد ۱۷۰ هزار هکتار است که به علت کمبود آب و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی، ۱۱۴ هزار هکتار آن به کشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

تعدادبهره برداران بخش کشاورزی یزد حدود ۷۰ هزار نفر است.

۷۵۴۰/ ۲۰۴۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.