مرکز شهرستان  ۵۰ هزار نفری تفت در ۲۰ کیلومتری جنوب‌غربی شهر یزد مرکز استان قرار دارد.

محمدحسین غنیمت روز سه شنبه به مناسبت روزجهانی سالمندان (۹ مهرماه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون اشاره به آمار سالمندان تفت، افزود: بعد از این شهرستان ، ابرکوه و مهریز قرار دارد.

به گفته وی همچنین اردکان بیشترین جمعیت جوان استان را داراست.

مرکز این شهرستان ۹۸ هزار نفری در ۶۰ کیلومتری شمال غربی یزد قرار دارد. این منطقه به دلیل فعالیت واحدهای معدنی و صنعتی و استقرار مراکز دانشگاهی یکی از مناطق مهاجرپذیر استان از دیگر مناطق کشور است. 

غنیمت با بیان اینکه ۹.۳ درصد جمعیت یزد سالمند هستند، گفت: این عدد در کشور ۹ درصد است و از نظر سالمندی استان در رتبه ۱۳ کشوری قرار دارد.

جمعیت فعلی یزد حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که ۸۷ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.

به گفته وی گیلان ، مازندران ، همدان و مرکزی بیشترین جمعیت سالمندان کشور را داراست، هرمزگان ، بوشهر و  سیستان و بلوچستان از لحاظ جمعیتی از مناطق جوان ایران هستند.

معاون اداره کل بهزیستی یزد با بیان اینکه در یزد ۹ مرکز شبانه‌روزی سالمندان وجود دارد که به ۶۰۰ نفر خدمات ارائه می‌کنند تصریح کرد: همچنین ۱۷ باب مرکز روازنه سالمندی به چهار هزار نفر خدمات آموزشی ، توانبخشی ، فیزیوتراپی و گفتاردرمانی ارائه می‌دهند.

غنیمت شایعترین بیماری‌های دوران سالمندی را قلبی و عروقی، اسکلتی ، اختلال گوارشی و افسردگی بیان کرد و افزود: در کشور زمان پیش سالمندی به خوبی طی نمی‌شود و وقتی فرد به دوران کهولت رسید، سالم نیست.

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی جمعیت بالای ۶۰ سال جزو جمعیت سالمند محسوب می‌شوند که برابر این تعریف، افراد ۶۰ تا ۷۵ سال، سالمند جوان، ۷۵ تا ۸۵ سال، سالمند میان‌سال و بالای ۸۵ سال، سالخورده یا پیر تلقی می‌شوند.

شعار امسال روز جهانی سالمندان «فرصت‌های برابر برای تمام سنین» اعلام شده است.

۷۵ درصد جمعیت ۸۳ میلیون نفری ۳۱ استان ایران در شهرها و بقیه در روستاها و آبادی‌ها سکونت دارند.  

۲۰۸۸/ 2047

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.