علیرضا احمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا به آغاز فصل برداشت پسته در این شهرستان اشاره کرد و افزود: پسته به لحاظ اقتصادی و همچنین سازگاری با آب و خاک و شرایط جوی مهمترین محصول کشاورزی شهرستان می باشد.

وی اضافه کرد:‌ از ۱۰هزار هکتار سطح زیر کشت فعال شهرستان ۷۵۰۰ هکتار آن تحت کشت باغات پسته است.

مدیر جهاد کشاورزی اردکان با بیان اینکه ۶۸۰۰ هکتار از این سطح کشت را باغات پسته بارور تشکیل داده و ۷۰۰ هکتار آن‌ را باغاتی تشکیل می‌دهد که غیر بارور بوده و هنوز به محصول دهی نرسیده اند تصریح کرد: انتظار این است که با بارور شدن باغات نو و حذف بعضی زراعت‌های پرآبخواه و جایگزینی آن با کشت پسته، سطح کشت پسته در شهرستان در پایان برنامه ششم به ۸۵۰۰ هکتار برسد.
احمدی اظهار داشت: هرساله از اواسط تیرماه فصل برداشت از ارقام بومی تیرماهی شروع شده و تا اواسط آبان برداشت از سایر ارقام ادامه پیدا می کند.
وی گفت:کار برداشت پسته کاملا با دست انجام می شود و تاکنون مکانیزه نشده بنابراین فصل برداشت فصل پرکاری برای باغداران پسته می باشد و با توجه به اینکه  هر کارگر در روز متوسط می تواند حداکثر ۷۰ کیلو پسته برداشت نماید، در شهرستان حداقل به ۳۶۴۰۰۰ نفر روز کارگر نیاز دارد که معادل کارکرد ۳۰۰۰ نفر در طول زمان چهار ماه است . 
این مسئول ادامه داد: ۳۰ درصد پسته به صورت کل برای تازه مصرفی در بازار به فروش می رود و ۷۰ درصد آن بلافاصله بعد از برداشت روانه ترمینال های ضبط و فرآوری پسته میگردد.  
احمدی بابیان اینکه در سال‌های قبل بیش از ۲۴ ترمینال بهداشتی با ظرفیت فرآوری ۳۵هزار تن پسته تر ایجاد گردیده است در این ترمینال ها کار پوست کنی پسته و خشک کردن آن به صورت بهداشتی انجام میگردد اظهار داشت: با توجه به اینکه پسته مهمترین محصول صادراتی کشاورزی کشور و شهرستان می باشد و حیثیت و وجهه کشور در صادرات در گرو صادرات محصولات بهداشتی می باشد از باغداران انتظار می رود محصول خود را جهت آماده سازی تنها به ترمینال های بهداشتی بسپارندو با رعایت موارد بهداشتی از وجهه کشور در صادرات پسته محافظت نمایند.
 وی یادآور شد: واحدهای پسته پوست کنی آبی غیرمجاز و غیربهداشتی بوده و برای ادامه فعالیت باید خط فرآوری خود را اصلاح نمایند.  
مدیر جهاد کشاورزی اردکان افزود: هم اکنون با احداث چند کارخانه فرآوری پسته در شهرستان ظرفیت فرآوری پسته در شهرستان به ۵۳۰۰ تن رسیده است در این واحد ها معمولا از پسته های در بسته مغز و خلال پسته تولید شده و به واحد تولید گز و سوهان و همچنین برای صادرات ارسال می گردد.

احمدی با بیان اینکه انتظار این است که در پایان برنامه ششم یعنی سال ۱۴۰۰ ظرفیت فرآوری در شهرستان به ۷۵۰۰ تن برسد تاکید کرد:‌ ارزش محصول پسته شهرستان بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود 
وی با اشاره به اینکه هرساله بخشی از محصول پسته به دلیل مخاطرات جوی همچنین گرمازدگی و سرمازدگی و طوفان از دست می رود که اگر کشاورزان از زمان و محل وقوع این مخاطرات خبر داشته باشند می شود با اقدامات پیشگیرانه خسارت ناشی از این مخاطرات را به حداقل رساند گفت:در سال گذشته سامانه هایی  در محل مزرعه حجت آباد و مهدی آباد نصب شده که پیش از وقوع این مخاطرات زمان وقوع آن را از طریق ارسال پیامک برای کشاورزان به اطلاع آنها می رساند.

مدیر جهاد کشاورزی اردکان تصریح کرد:‌ امید است با گسترش استفاده از این سامانه و اقدامات پیشگیرانه خسارت ناشی از این مخاطرات به حداقل کاهش پیدا کند.
احمدی گفت: متاسفانه  سال گذشته به دلیل مخاطرات ذکر شده تنها ۳۵درصد برداشت پسته براورد شده محقق گردید اما سال جاری سال خوبی برای باغداران پسته بوده و ۸۳ درصد رقم براورد شده محقق می‌گردد که این رقم بالایی است، امسال بیش از ۸۵۰۰ تن پسته خشک در اردکان تولید میشود.  
وی با بیان اینکه از ارقام پسته غالب شهرستان میتوان رقم تیرماهی، بادامی، حاجی عبدالهی، حسن عباسی، احمدآقایی، اکبری، فندقی، پرنده ای و کله قوچی را نام برد اظهار داشت:باغات شهرستان اردکان به علت قدمت سابقه کشت محصول به عنوان بانک ژنتیکی از ارقام سازگار پسته شناخته شده که میتوان از آن به عنوان پایه‌های مقاوم به شوری، گرما، سرما و گومز بهره برداری نمود، این ارقام می‌تواند باعث ایجاد مقاومت در برابر مخاطرات جوی از جمله گرمازدگی و سرمازدگی و همچنین مقاومت در برابر آفات گردد.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

۷۵۴۴/ ۶۱۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.