رئیس اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی میبد روز یکشنبه در حاشیه برگزاری این دوره که با حضور حدود ۵۰ نفر برگزار شد به ایرنا گفت: کسانی که قطعه زمینی برای کاشت زعفران در اختیار دارند می‌توانند با شرکت در کلاس‌هایی که در این ارتباط برگزار می‌شود و با عمل به توصیه‌های کارشناسان با کاشت این محصول درآمد خوبی کسب کنند.

سمیه اسماعیلی کیا، با اشاره به افرادی که در کاشت این محصول موفق بوده‌اند تصریح کرد: کاشت این گیاه خوب جواب می‌دهد به شرطی که افراد با عمل به توصیه‌هایی که می‌شود در کاشت و نگهداری از  گیاه زعفران به گونه‌ای عمل کنند که در گرمای تابستان مشکلی برای پیاز زعفران پیش نیاید.

رئیس اداره ترویج جهاد کشاورزی میبد در ارتباط با تهیه پیاز زعفران که کشت آن بهتر است در مهرماه باشد ، یادآورشد: سال‌های گذشته پیاز یارانه‌ای زعفران در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گرفت، امسال افراد می‌توانند از شرکت‌های خصوصی فعال تحت نظارت جهاد کشاورزی آن را تهیه کنند.

اسمعیلی کیا تاکید کرد: افراد با شرکت در دوره‌های آموزشی که جهاد کشاورزی برگزار می‌کند ، می‌توانند مجوز مشاغل خانگی تحت عنوان کلاس‌ دریافت و برای خود با استفاده از وامی که جهاد کشاورزی در این ارتباط ارائه می‌دهد ایجاد اشتغال کنند.

همچنین کارشناس ارشد مرکز آموزش جهاد کشاورزی استان یزد و مدرس این دوره  گفت: مرحله گام اول  دوره مختص تولید کننده‌ای است که می‌خواهد وارد بازار کار شود ، گام دوم آن تولید و گام سوم صادرات محصول است.

مهدی جنتی افزود: در گام اول با توجه به اینکه کشاورز تجربه‌ای در کاشت ندارد اطلاعات کارشناسی شده به وی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه زعفران گیاه کم آبخواهی است ، ادامه داد : زمان ایده‌آل کاشت پیاز زعفران خرداد ماه است و در طول زمان کاشت و برداشت این محصول حداکثر پنج بار باید به محصول آب داد ، زمان اولین آبیاری مهرماه است که بعد از آن محصول شروع به گل دهی می‌کند.

وی ادامه داد: بعد از این مرحله در دیماه دومین آبیاری و پس از آن در فصل زمستان در صورتی که بارندگی نباشد باید پیاز کاشته شده را برای سومین و چهارمین بار آبیاری کرد و آبیاری پنجم در مردادماه است که مهم است و حدود ۴۰ درصد عملکرد گل‌دهی محصول را در سال بعد افزایش می‌دهد.

کارشناس ارشد مرکز آموزش جهاد کشاورزی یزد به طور کلی آبیاری محصول زعفران قبل از گل دهی ، بعد از گل دهی و یکی هم آبیاری مردادماه عنوان کرد و افزود : اگر در زمستان بارندگی باشد عملا ۲ بار آبیاری فصل زمستان را نخواهیم داشت.

وی با ذکر این نکته که زعفران طلاست تصریح کرد: کاشت این گیاه با هدف ایجاد اشتغال‌زایی در صورت وجود زمین به صرفه است ، همچنین در یک قطعه زمین به وسعت یک متر در متر می‌توان به کاشت این محصول پرداخت و در منازل در باغچه‌ای که تابستان‌ها آبیاری نمی‌شود و سطح باغچه خشک است می‌توان پیاز این محصول را کاشت و از آن بهره‌برداری کرد.

جنتی خاطرنشان کرد : گیاه زعفران به یک دوره چهار تا پنج ماهه خواب نیاز دارد به صورتی که ۱۵ اردیبهشت تا تیرماه به مدت ۲ ماه گیاه باید در خواب کامل داشته باشد ، ۲ ماه بعد به خواب سبک‌تری نیاز دارد.  

جهاد کشاورزی میبد کلاس‌های آموزشی در حوزه زراعت و باغداری مانند پرورش گل محمدی ، مبارزه با آفات انار ، تعذیه باغات پسته و انار و...، حوزه دامداری و شیلات نظیر دوره های آموزشی پرورش بلدرچین ، مرغ بومی ، پرورش ماهیان زینتی و... و درحوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی کلاس‌هایی مانند عرق‌گیری و روغن‌گیری از گیاهان دارویی ، فراوری میوه ، تهیه دمنوش ها ، ترشیی و... برگزار می‌کند.

مرکز شهرستان ۱۰۴هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

اختصاص ۸۵۰ هکتار از اراضی استان یزد به کشت زعفران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد مردادماه امسال نیز با تشریح ویژگی های محصول زعفران و کم آبخواه بودن و ارزش‌ افزوده بالای آن، گفت: زعفران تولیدی استان به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک مناسب از کیفیت بالایی برخوردار است و یزد رتبه ششم تولید این محصول را در کشور داراست.

سیدجمال سجادی پور بابیان اینکه ۲ هزار و ۷۶۰ کیلو زعفران در استان تولید می‌شود، افزود: امسال با افزایش ۱۰۴ هکتار به مجموع زیرکشت زعفران ، سطح زیرکشت آن به ۸۵۰ هکتار افزایش می‌یابد و میزان برداشت این محصول به حدود سه هزار کیلوگرم افزایش خواهد یافت. 

وی با بیان اینکه در هر هکتار از مزارع زعفران حدود ۲۵ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: بیشترین سطح زیرکشت این محصول در استان یزد در شهرستان‌های بهاباد، بافق، مهریز و ابرکوه قرار دارد.

وی با بیان اینکه زمان آبیاری این محصول در پاییز است و در مقایسه با سایر محصولات به آب کمتری نیاز دارد، یادآور شد: با توجه به تبعات خشکسالی و کم‌آبی در راستای اجرای طرح تغییر الگوی کاشت محصول، هرساله به سطح زیر کشت زعفران در استان افزوده می‌شود. 

سجادی پور اضافه کرد: زعفران از جمله گیاهان کم آبخواه با بازدهی هفت‌ساله است که برای بازدهی مجدد باید پس از هفت سال پیاز گیاه را جابه‌جا کرد. 

وی از فعالیت حدود چهار هزار کشاورز استان در تولید زعفران خبرداد و یادآور شد: درآمد عمده مردم برخی مناطق استان از جمله ابرکوه، خاتم و بهاباد از طریق کشاورزی تأمین می‌شود، لذا تغییر الگوی کاشت محصولات، توسعه کاشت گیاه زعفران و گیاهان دارویی به کشاورزان توصیه می‌شود. 

۹۹۳۴ / ۲۰۴۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.