محمد اسفندیاری چهارشنبه شب در هفدهمین نشست‌های ماهانه فرهنگی و اجتماعی با عنوان شب یزد که با موضوع « عزت، کلید واژه حماسه حسینی» با حضور جمعی از فرهنگیان و نخبگان علمی و دانشگاهی استان در خانه فرهنگ شهید آیت‌الله  صدوقی برگزار شد، افزود: بعد از حادثه عاشورا روز به روز حماسه و اهداف الهی و حقیقی قیام در جامعه اسلامی و بین مردم کم‌رنگ شد و در مقابل تنها به بعد عزاداری‌ها و مصیبت‌های آن توجه شده است .

استاد دانشگاه‌های  تهران  ادامه داد: در این سال‌ها کتاب‌های زیادی تحت عنوان مقتل امام‌حسین (ع) در ایران و برخی کشورهای اسلامی به رشته‌تحریر درآمده و در دسترس عموم قرار گرفته و  مورد بهره‌برداری است که در آن فقط به مصیبت‌ها و مظلومیت‌های خاندان اهل بیت اشاره  و بسیار کم‌رنگ برخی مواقع به ابعاد حماسی و اهداف الهی این قیام درس آموز و عبرت‌بخش در تاریخ بشریت می پردازد.

این نویسنده و پژوهشگر تاکید کرد: با این تحریف‌ها و برخوردها با قیام امام‌ حسین (ع) این امام همام و خاندان او در بین مردم فقط به عنوان نماد مظلومیت شناخته می‌شود و بعد حماسی، ظلم‌ستیزی ،  عدالت‌محوری ، آزادی ، دفاع از حقوق مردم و حق‌طلبی که هدف اصلی قیام است در بین مردم و جوانان فراموش شده و به آن پرداخته نمی‌شود.

به گفته اسفندیاری وظیفه دوستداران اباعبدالله‌الحسین (ع) تنها عزاداری و سوگواری صرف نیست و باید به نحو مناسب در مسیر تحقق اهداف مقدس و الهی که همان عدالت‌محوری، آزادی، حق‌گویی، ظلم‌ستیزی و دفاع از حقیقت است بیش از گذشته در این مسیر حرکت کنیم و تسلیم ظلم و جور نشویم .

وی بیان کرد: امام حسین (ع) با قیام خود به بشریت این درس بزرگ تاریخی را آموخت که هیچگاه نباید در مقابل ستمگران کرنش کرد و باید تا پای جان از حقیقت و عدالت دفاع کرد و تسلیم زور و تزویر نشد که راه اصلی سعادت در ایستادگی و مقاومت جانانه و همیشگی است.

وی تصریح کرد: زندگی واقعی بشر آن است که اهداف امام‌ حسین (ع) را به خوبی بشناسد و تا پای جان برای رسیدن به آن از هیچ کوششی دریغ نکنند که راه عزت و سعادت در ظلم‌ستیزی و توجه به بعد حماسی قیام  امام‌حسین (ع ) و شهدای کربلاست.  

 سلسه نشست‌های شب یزد به صورت مستمر در آخرین چهارشنبه هرماه با توجه به موضوع‌های متنوع با حضور تعدادی از اندیشمندان و فعالان عرصه‌های مختلف برگزار می‌شود.

آیت الله محمدصدوقی نماینده سابق حضرت امام و امام جمعه فقید یزد  ۱۱ تیرماه ۱۳۶۱ خورشیدی پس از اقامه نماز جمعه در شهر یزد به دست منافقین به شهادت رسید و از وی با عنوان سومین شهید محراب یاد می‌شود. 

۷۵۳۶/ ۲۰۴۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.