اکبر شیخ علیشاهی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کشاورزان استان برای توسعه و ترویج گیاهان کم آبخواه مانند محصولات گلخانه‌ای، پسته، گیاهان دارویی، زعفران و گل محمدی در سه سال اخیر تلاش قابل توجهی داشته‌اند و باتوجه به شرایط آب و هوایی امسال در افزایش بارش‌ها و تلقیح گل‌ها و گردافشانی محصول پسته متوسط تولید پسته خشک در هر هکتار حدود هزار و ۳۰۰ کیلوگرم بوده است.

وی بابیان اینکه بیشترین ارقام تولید پسته استان را اکبری، احمد آقایی، کله قوچی و فندقی تشکیل می دهد، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط امسال تولید محصول پسته استان حدود ۵۵ هزار تن پسته خشک به ارزش پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

شیخ علیشاهی بابیان اینکه ۱۰ هزارهکتار از باغ‌های پسته استان به صورت نهال است، یادآور شد: سطح زیر کشت باغ های پسته استان در سال ۱۳۹۴ از ۳۲هزار هکتار به ۵۱ هزار هکتار افزایش یافته است . 

این مسئول کشاورزی استان تصریح کرد: شهرستان‌های خاتم با ۱۷ هزار هکتار، اردکان با ۱۰ هزار هکتار، مهریز با هفت هزار، ابرکوه با هشت هزار هکتار و تفت با ۶ هزار هکتار، بیشترین سهم تولید پسته را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

وی ارزش محصول پسته صادره شده به خارج از استان را  ۸۱۷ میلیارد ریال معدل ۱۳ میلیون دلار اعلام و اضافه کرد: ۸۰ درصد پسته خشک استان یزد به کشورهای عراق ، چین ، پاکستان ، امارات ، قطر ، هند و ترکیه صادر می شود.

شیخ علیشاهی ادامه داد: تاکنون جواز ۲۲۴ واحد ترمینال پسته با ظرفیت ۲۱۰ هزار و ۳۶۰تن در سال برای متقاضیان و سرمایه گذاران در بخش صنایع تبدیلی صادر شده که از این تعداد ۹۴ واحد آن با ظرفیت ۷۶ هزار و ۹۷۰ تن فعال است و همچنین تاکنون جواز ۴۴ واحد فراروری پسته در استان صادر شده که از این تعداد ۱۹ واحد آن فعال است .

وی با تاکید بر اینکه یزد در شرایط کم آبی قرار دارد، یادآور شد: برای استفاده بهنیه و بهره وری از آب هم اکنون ۲ هزار و ۶۶۰ هکتار اراضی استان برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در دست اجراست.

برداشت محصول پسته در ۴۱ هزار هکتار از باغ‌های پسته استان آغاز شده و تا اواخر مهرماه ادامه خواهد داشت.

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی زیرکشت استان یزد، ۸۱ هزار هکتار اراضی باغی و بقیه به کشت محصول زراعی اختصاص دارد.

اراضی قابل کشاورزی استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۱۴ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد.

تعداد بهره برداران بخش کشاورزی یزد حدود ۷۰ هزار نفر است.

۷۵۴۰/ ۶۰۱۴/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.