عباس مهری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان تسهیلات از سوی صندوق کارآفرین امید شهرستان ابرکوه برای احیاء این مجموعه تاریخی پرداخت شده است.

 وی اظهارکرد: بهره برداری از این مجموعه گردشگری نقش بسزایی در رشد وتوسعه شهرستان ابرکوه دارد و سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند برای احیاء و مرمت آثار تاریخی، قلعه‌ها و خانه‌های بوم گردی از تسهیلاتی که برای آن در نظر گرفته می شود، استفادهکنند.

مدیر عامل مجموعه دهکده تاریخی و گردشگری تیجرد ابرکوه هم به خبرنگار ایرنا گفت: این مجموعه با ۱۵۰ هکتار وسعت یکی از بزرگترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری روستایی کشور است که در دهستان تیجرد بخش مرکزی ابرکوه واقع شده است.

امیرحسین زرنگار با بیان اینکه مرمت این مجموعه تاریخی ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: تاکنون برای احیاء این بنای تاریخی افزون بر ۴۰ میلیارد ریال هزینه شده  و برای تکمیل آن  ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات نیاز است .

وی خاطرنشان کرد: این مجموعه تاریخی در موقع بهره برداری و احیا، شامل ۲ قلعه تاریخی، ۷۰ اتاق، ایجاد موزه شهدا، رستوران و کافی‌شاپ، بخش رصد ستارگان، فضای ورزشی، محوطه بازی کودکان، برکه و استخر ماهیگیری، ۲ کیلومتر قنات و ۲۰ هکتار باغ میوه، سکوی باند هلی کوپتر و حدود ۲۰ سیاه چادر عشایری در زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار بر پایه زندگی روستایی مرمت و تکمیل می‌شود.

زرنگار با بیان اینکه، ابرکوه در مرکز مثلث گردشگری یزد، شیراز و اصفهان، قرار دارد افزود: بسترهای مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری در شهرستان ابرکوه وجود دارد که می تواند زمینه ساز توسعه این شهرستان باشد.

ابرکوه یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور است که تاکنون از ۴۰۰ اثر تاریخی و طبیعی این شهرستان ۱۴۳ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، قلعه تیجرد متعلق به اوایل دوره قاجاریه است و در سال ۱۳۸۶ به شماره ۱۹۰۸۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفر ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد - شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز ۳۰۰ کیلومتر و تا اصفهان ۲۸۰ کیلومتر است.

۷۵۴۰/ ۶۰۱۴/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.