علی اصغر صمدیانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا  با بیان اینکه قدمت قلعه یاد شده مربوط به دوره قاجار است افزود: اکنون بعد از ۱۶ سال حریم آن در تاریخ ۲۷ مرداد سال ۹۸ توسط  وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با شماره ۱۹۴۶۴/ ۹۸۲۱۰۰ به استاندار یزد ابلاغ شد.

وی ادامه داد: برای حفاظت از آثار ملی باید حدود، حریم و ضوابط معماری آن هم به به ثبت برسد که در این زمینه پرونده قلعه مورد اشاره تهیه و جهت ثبت آماده و پیگیری شد که نتیجه داد.

صمدیانی عرصه این قلعه را ۲ هزار و ۴۷۷ مترمربع و حریم آن را ۴.۵ هکتار بیان کرد و افزود: از مشخصه قلعه وزیر، برج و باروی آن است؛ قلعه وزیر رکن آباد میبد یکی از قلعه های باشکوه این شهرستان است ،این مجموعه در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ مرمت شد و به عنوان اقامتگاه سنتی به بهره برداری رسید اقامتگاه قلعه وزیر دارای ۳۲ واحد اقامتی است که واحدها در طبقات همکف و اول واقع شده اند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در ادامه  افزود: همچنین با تصویب هیات وزیران و برای ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور، “ژئوسایت کندل کافی‌آباد” دهستان کذاب شهرستان اشکذر در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

وی ادامه داد: تاکنون یکهزار و ۶۲۴ آثار تاریخی و فرهنگی استان و همچنین ۴۵ اثر طبیعی به ثبت ملی رسیده است .

کارشناس ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد هم پیش از این از ثبت ۸۶ میراث ناملموس این استان خبر داده و گفته بود: این آثار شامل طلاسازی، ترمه باقی، گیوه دوزی، قفل سازی، آیین‌های عزاداری‌ ماه محرم، تعزیه خوانی، زنجیرزنی، نخل برداری، شیرینی‌های یزد شامل قطاب، پشمک، باقلوا، لوز و نقل بیدمشک است.

سمیه هاشمی با بیان اینکه نخستین میراث ناملموس استان یزد در سال ۸۷ برای مراسم عزدارای ماه محرم و صفر ندوشن  به شماره ۱۱ به ثبت رسیده و افزود: هدف از ثبت میراث ناملموس توجه به جایگاه معنوی این میراث است که می‌تواند به عنوان شاخصه‌ای مهم برای معرفی شهرستان‌ها به شمار رود و به ظرفیت سازی در صنعت گردشگری منجر می‌شود.

۲۰۸۸/ ۶۱۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.