در نود و هفتمین نشست تحلیلی باشگاه فیلم حوزه هنری، این  فیلم ساخته وینود کاپری به نمایش درآمد و با حضور وحید حسنی، نویسنده و مدرس داستان‌نویسی‌ تحلیل و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری یزد، این فیلم مهیج و خانوادگی محصول سال ۲۰۱۸ هند است و در خلاصه داستان آن آمده، در ساعات اولیه صبح پیهوی ۲ ساله تلاش می‌کند تا مادر ناهشیارش را بیدار کند. پیهو از بیدار کردن مادر ناامید می‌شود و به کاوش فضای بزرگ آپارتمان می‌پردازد که هنوز به خاطر مهمانی تولد شب گذشته به هم ریخته است و ...

حسنی در این نشست با بیان اینکه پیهو از جمله آثار سینمای نوین هند است که نقاط قوت و نمونه‌های خوبی برای مخاطبان و فیلمسازان دارد گفت: هرچند مشابه این فیلم به لحاظ صحنه و بازیگر قبلا وجود داشته ولی ترکیب بازیگری کودک به همراه تک بازیگر و یک لوکیشن با کودک، فیلمی نو است.

وی، بررسی موضوعی شایع در خانواده‌ها، فیلمی بدون اغراق با عناصر داستانی در جای خود، دارای ایماژهای متعدد و مفید، فیلمی دارای سلسله وقایع با علت و معلول، سینمای اخلاق و خانواده و حس‌پردازی فوق‌العاده را از نقاط قوت این فیلم برشمرد.

این نویسنده افزود: برای تحلیل این فیلم اخلاقی و اجتماعی لازم است به این بپردازیم که این فیلم در چه دورانی و برای چه کشوری ساخته شده است؛ سالانه بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون خودکشی در جهان ثبت می‌شود و هندوستان با دارا بودن ۱۷ درصد جمعیت جهان، ۲۱ درصد آمار خودکشی دنیا را به خود اختصاص داده و از جمله کشورهایی است که اقدام به خودکشی در آن شایع است.

حسنی ادامه داد: در چنین جامعه‌ای واضح است که فیلم باید علیه خودکشی موضع بگیرد و آنچه پیهو در سینمای هند انجام می‌دهد، متنفر کردن انسان از تصمیمات عجولانه، بی‌تدبیری و فکر نکردن به عاقبت کار است؛ در خانواده‌ای که دعوا صورت می‌گیرد، هر اتفاقی ممکن است بیفتد و این فیلم می‌گوید دعوا و عصبانیت را نباید تا آستانه تحمل یا بیش از آن ادامه داد، دعوایی که یکطرفه می‌تواند در کمتر از نصف روز خاتمه یابد و به عذرخواهی طرفین بینجامد.

وی با بیان اینکه فرزندان، بیشترین لطمه را در دعواهای خانوادگی و زناشویی متحمل می‌شوند اظهار کرد: استرس و فشار، حس عدم امنیت در خانه و آینده مبهم چیزی است که فرزندان حس می‌کنند و این مقوله در این فیلم به شکل بسیار خوب به مخاطب منتقل می‌شود.

این مدرس داستان نویسی در بخش دیگر به تخیل و تأثیرگذاری این فیلم اشاره کرد و گفت: واضح است که هرچه تخیل و حواس مخاطب درگیر داستان فیلم شود تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. در رمان‌ها و داستان‌ها در ژانر ادبی چون تخیل مخاطب درگیر است و خود مخاطب به تصویرسازی می‌پردازد، عمق تأثیر بیشتری را حس می‌کند. در این فیلم داستان در کشاکش صحنه‌پردازی، دیالوگ‌های پشت تلفن و تصاویر مختلف به مخاطب رسانده می‌شود و پیش از باز شدن داستان، تعلیق شروع می‌شود.

وی بیان کرد: این مخاطب است که قطعات پازل فیلم را در کنار هم به شکل یک داستان درک می‌کند و برای همین تأثیر داستان بسیار بالا و باورپذیر است، همچنین استفاده از کودکی دو سه ساله در این فیلم مخاطب را بیشتر جذب می‌کند.

خالق کتاب «برنامه‎نویس» با اشاره به عناصر داستان پیهو گفت: این فیلم عناصر داستانی را به خوبی کنار هم جای داده است. باورپذیری قطعات پازل داستان منوط به سازگاری چند واقعیت است؛ قد کوتاه و رفتار کودکانه، تربیت خانوادگی و دیالوگ‌های کودک، رفتار پدر و مادر و دیالوگ‌های پدر پشت تلفن همه وقایع را کنار هم قرار داده است، علاوه بر این، ایماژها به خوبی کنار هم قرار گرفته‌اند.

حسنی در همین زمینه افزود: بالشی که نماد فرشته مهربان یا محافظ کودک یا حتی روح مادر است. مادری بی تحرک که وجودش موجب آرامش کودک است و خواب و حتی تحذیر کودک هم به شکل ذهنی در فکر کودک به همراه دارد. بادکنک‌هایی که از شب قبل در خانه هستند و هرچند وقت یکبار می‌ترکند با نماد عدم امنیت، فیلم‌های تلویزیون که روایت کننده بخشی از زندگی والدین پیهو است و صحنه‌هایی همچون چراغ‌های رنگی چشمک زن، شیر آب باز، آبگرمکن، اطوی داغ و قرص‌هایی که روی زمین پخش شده همه و همه تصاویری است که مخاطب را با خود درگیر کرده و هرگوشه ذهن مخاطب را به تعلیقی وامی‌دارد.

وی با بیان اینکه پیهو یک داستان واقعی بوده و فیلمی موفق با اقتباس از این داستان تولید شده است اظهار داشت: شاید خلاقیت بیشتر کارگردان در تغییر برخی عناصر داستان که وقایع را به تصادف نزدیک می‌کند فیلم را بهتر و داستانی‌تر در می‌آورد.

این نویسنده، بازی گرفتن خوب از کودکی با این سن را از دیگر نکات قابل توجه فیلم عنوان کرد و گفت: رفتارهای طبیعی، واکنش‌ها و حرکت‌های صورت و چهره این کودک از نقاط قوت بارز فیلم به شمار می‌آید.

وی دیدن پشت صحنه یا خواندن مصاحبه کارگردان پیهو را برای فیلمسازان مفید دانست.

پرنا ویشواکارما، پیهو میرا ویشواکارما و راهول باگا در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

نشست‌های آموزشی و تحلیلی باشگاه فیلم حوزه هنری یزد هر هفته با حضور هنرمندان، سینماگران و علاقه‌مندان در این نهاد برگزار می‌شود.

۷۵۳۶/ ۶۱۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.