حجت الاسلام علیرضا میرجلیلی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: این افراد از حدود ۳۰ کشور با حضور در مساجد،  تکایا و حسینیه ها از نزدیک در جریان نحوه عزاداری و آداب و سوم مردم قرار گرفتند.

وی ادامه داد: حضور گردشگران مذهبی تا ۱۳ ماه محرم ادامه دارد و پیش بینی می‌شود افزون بر یک هزار نفر با حضور کارشناسان در برنامه‌های عزاداری و برنامه‌های فرهنگی این ایام شرکت کنند.

به گفته این مسئول، روحانیونی مسلط به زبان‌های خارجی در مجموعه‌های امیرچقماق، مسجد جامع و امامزادگان یزد مستقر هستند  که به سئوالات و ابهامات گردشگران خارجی در مورد مراسم‌ عزاداری و فلسفه قیام عاشورا پاسخ دهند.   

میرجلیلی بیان داشت: حضور گردشگران در مراسم‌های سینه زنی، روضه‌ها، پخت آش نذری، مراسم تاسوعا در مسجد حظیره، مراسم نخل‌برداری در تفت، اشکذر، مهریز و دیگر شهرستان‌ها و شام غریبان از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای حضور گردشگران خارجی در مراسم عزاداری یزد است.

استقبال از حضور گردشگران خارجی در مراسم عزاداری یزد نزدیک به ۱۰ سال است که در یزد با همکاری جامعه المصطفی حوزه علمیه قم، سازمان میراث‌فرهنگی، اوقاف، حسینیه‌ها و شهرداری انجام می‌شود و این حرکت به الگویی برای دیگر شهرها از جمله اصفهان، شیراز و کاشان تبدیل شده است.

سال گذشته بیش از هزار و ۵۰۰ نفر از گردشگران خارجی از بیش از ۳۰ کشور دنیا در برنامه‌های محرم یزد حضور پیدا کردند.

بافت تاریخی شهر یزد ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در چهل و یکمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) درکراکوف لهستان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر استان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید، که پیش از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد ثبت جهانی شد.

استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۶هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی رسیده است.

یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه‌ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داد.

گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند.

۷۵۳۶/ ۶۱۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.