محمد شریعتمداری پنجشنبه شب در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد با گرامیداشت هفته تعاون اظهار داشت: ۳۸ درصد طرح‌های بهره برداری شده در این هفته در مناطق روستایی کشور اجرا شده است.
وی با تبیین جایگاه تعاونی‌ها در اقتصاد جامعه یادآور شد:  در کشور فقط زمانی که با مشکل مواجه می شویم به سراغ تعاونی‌ها می‌رویم همچون دوران دفاع مقدس و یا در زمان ساخت مسکن ارزان قیمت در حالی این بخش، ظرفیت‌های بالاتری برای ساماندهی اقتصاد دارد.
شریعتمداری تصریح کرد: امروز که قیمت مسکن در شرایط جنگ اقتصادی دچار رشد زیادی شده، تعاونی‌ها می تواند با کمک خیرین و امنا به ساماندهی این بخش کمک شایانی داشته باشد.

وی ادامه داد: با همکاری مجمع خیرین کشور تا پایان سال ۱۵ هزار خانواده دارای ۲ معلول صاحب خانه می شود که ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از این خانواده‌ها قبلا صاحب خانه شده‌اند.
وزیر تعاون با تأکید بر تقویت بعد نظارتی و فاصله گرفتن از تصدیگری در حوزه تعاون اضافه کرد: تعاونی‌ها با به عرصه آوردن اقتصاد مشارکت محور، نقش خود را در زمینه رفع مشکلات ایفا می کنند و دولت نیز کار نظارتی خود را انجام می‌دهد و مشوق‌ها و حمایت‌های لازم را نیز ارائه خواهد داد.
شریعتمداری خاطرنشان کرد: کشور در شرایط جنگ اقتصادی است و تنها راه برون رفت از شرایط بحرانی فعلی توجه به فرهنگ تعاونی است . 
وزیر تعاون در خصوص تسهیلات صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاونی‌ها نیز گفت: از این هفته سقف حمایت‌های این صندوق به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافته ضمن اینکه امتیازاتی برای تعاونی های اختصاصی زنان در این صندوق فراهم شده است.
شریعتمداری با تشریح ظرفیت‌های حمایتی این صندوق و بانک توسعه تعاون کشور برای تقویت واحدهای صنفی و تعاونی مختلف یادآور شد: ۴۱ درصد تعاونی‌های کشور مربوط به زنان است و حمایت از این قشر  بصورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: تعاونی‌های جدید ثبت شده باید در کشور ۵۰ هزار شغل ایجاد می‌کردند ولی تاکنون با وجود تعداد زیاد اعضای آن ، ۲۰ هزار شغل ایجاد کرده‌اند که در شرایط فعلی، استمرار فعالیت تعاونی‌ها برای ما حائز اهمیت است.
وزیر تعاون با تأکید بر حمایت از فعالیت استارتاپی و نوبنیاد در تعاونی‌ها تصریح کرد: جوانان در ارائه این خدمات بدون کمک دولت از ما جلو افتاده‌اند و نباید مانع فعالیت آنها شویم بلکه باید قوانین منطبق با انتظارات آنها را تعریف کنیم.
وی اضافه کرد: نوع اشتغال در دنیا و کشور ما پوست اندازی کرده و آینده کار و اشتغال در حال تحول است بنابر این باید در تعریف فعالیت‌های اقتصادی ، نگاه دانش بنیان و استارتاپی داشته باشیم.
وزیر تعاون با اشاره به راه اندازی نخستین مرکز نوآوری بخش تعاون کشور در استان فارس گفت: این وزراتخانه از فعالیت‌های استارتاپی و نوآورانه جوانان حمایت و در این خصوص طرح اشتغال نوین در ۱۰ رسته را در حال اجرا داریم.
وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های استان یزد در حوزه های مختلف اظهار داشت: یزد دومین استان کشور در پوشش تأمین اجتماعی است بنابر این باید خدمات درمانی و اجتماعی هم متناسب با این رتبه به یزدی‌ها ارائه شود.
شریعتمداری جایگاه یزد در سرمایه اجتماعی و احساس عدالت را به ترتیب ۱۰ و پنج عنوان کرد و افزود: ظرفیت‌های بسیار خوبی در استان در حوزه استارتاپ و تعاونی های فعال در حوزه خدمات دانش بنیان و نوبنیان وجود دارد .
در پایان این نشست در قالب چهاردهمین دوره معرفی و تجلیل از تعاونی های برتر استان یزد با حضور وزیر تعاون و هیأت همراه، استاندار و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی از ۲۰ تعاونی برتر تقدیر شد.
شریعتمداری ، امروز در سفر یکروزه به یزد علاوه بر دیدار با امام جمعه یزد و بازدید از چند طرح تعاونی در سفر به بافق چند طرح عمرانی را افتتاح و از بخش‌های مختلف شرکت سنگ آهن مرکزی - بافق بازدید کرد.
۱۹۶۸/ ۶۰۱۴/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.