محمدعلی طالبی روز سه‌شنبه در سمینار یک‌روزه بررسی وضعیت سرطان در استان یزد افزود: همزمان با اجرای سند سلامت، برگزاری دوره‌های آموزشی نقش اساسی در مقابله با پیشگیری از بیماری‌ها دارد.

وی ادامه داد: سلامت و امنیت بر اساس آموزه‌های دینی جزو ابعاد مهم زندگی است و تحقق آن به همکاری و برنامه نیاز دارد.

استاندار یزد بیان داشت: سلامت و نیاز آن برای همه مردم موضوع اساسی است باید برای تحقق آن از هیچ کوششی توسط متولیان امر دریغ نشود.

طالبی گفت: شیوع بالای سرطان‌ها تا حدی برخی از انواع آنها در یزد ۲ یا سه برابر بیشتر از میانگین کشوری است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: هم‌اکنون در زمینه برخی بیماری‌ها همانند سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی، شاهد آثار و تبعات اجتماعی در استان هستیم.

استاندار یزد یادآور شد: در برخی خانواده‌ها سرطان آنها را دچار بحران‌های اقتصادی و روحی کرده است ، مشکلات بعد از مدتی به آسیب‌های اجتماعی تبدیل می‌شود، باید برای پیشگیری از آن اقدام کرد.

به گفته طالبی، دانشگاه علوم پزشکی یزد وظیفه دارد نقش خود را در این حوزه مهم در قالب یک برنامه مدون دنبال کند و مسئولان سایر دستگاه‌ها باید در قالب برنامه جدی برای اجرای طرح‌های درمانی همکاری کنند.

سمینار یک‌روزه بررسی وضعیت سرطان، تهدیدها و فرصت‌ها با هدف بررسی وضعیت سرطان‌ها در استان، عوامل خطرهای مرتبط، راه‌های پیشگیری و کنترل آن ،امکانات و برنامه‌های موجود و پیش‌بینی امکانات و برنامه‌های آینده با حضور کارشناسان بهداشت و درمان در سالن همایش‌های باقرالعلوم یزد برگزار شد.

مدیر گروه وقت بیماری های غیرواگیردار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اواخر سال ۹۶ به ایرنا گفته بود: بر پایه جدیدترین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سالانه حداقل ۲ هزار و ۱۰۰ نفر به آمار افراد مبتلا به بیماری سرطان در استان افزوده می‌شود.

دکتر محمدرضا صادقیان بدون اشاره به تعداد بیماران فعلی افزود: بر اساس آخرین آمار منتشره وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۳، از ۲ هزار و ۱۰۰ بیمار، هزار و ۱۰۰ نفر مرد و بقیه زن بودند.
وی تغییر سبک زندگی ، تمایل افراد به غذاهای آماده و انواع فست فودها ( تغذیه ناسالم )، استعمال دخانیات به خصوص قلیان، محافظت نکردن بدن در مقابل نور آفتاب، آلودگی هوا، برخی عفونت‌ها و کم تحرکی را از جمله عوامل بروز سرطان دانست.
صادقیان یادآور شد: با کاهش مصرف غذاهای فوری و روی آوردن به غذاهای سنتی و انجام فعالیت بدنی می‌توان از بروز این بیماری کشنده جلوگیری کرد.
وی همچنین شایعترین بیماری سرطان نزد مردان را به ترتیب پوست ، پروستات، مثانه، روده و ریه و بیماری سرطان زنان را پستان، تیروئید، پوست ، روده و خون ذکر کرد که به گفته صادقیان، شایع ترین سرطان مشترک میان این ۲ قشر، سرطان روده است.

صادقیان با بیان اینکه ۴۰ درصد سرطان‌ها با حذف عوامل خطر قابل پیشگیری است، تصریح کرد: برخی سرطان‌ها در مرحله اولیه قابل درمان است و تعدادی از بیماران با اتخاذ شیوه‌های درمانی مناسب و درمان های تسکینی در این مرحله، طول عمر بیماران افزایش می یابد.

سرطان نوعی بیماری است که در آن سلول ها توانایی تقسیم و رشد عادی خود را از دست می هند و این موضوع منجر به تخریب و فاسد شدن بافت های سالم می شود.
میزان بروز سرطان در کشور به ۱۵۴ نفر به ازای هر صد هزار نفر بیمار جدید مبتلا به سرطان رسیده است و بخش مهمی از مرگ های زودرس زیر ۵۵ سال به علت بروز سرطان است.

یزد بر اساس آمار سال ۱۳۹۵، یک‌میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۵۱ در صد آن را بانوان تشکیل می‌دهند.

۷۵۳۶/ ۲۰۴۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.