دکتر محمدرضا دهقانی روز سه‌شنبه در سمینار یک روزه بررسی وضعیت سرطان، تهدیدها و فرصت‌ها در یزد با اشاره به اینکه این بیماری در استان نسبت به میانگین کشوری در سطح بالاتری قرار دارد، افزود: غربالگری و تشخصیص به موقع این بیماری نقش مهمی در کاهش و پیشگیری از آن دارد.

وی به علل اصلی برخی بیماری‌های غیرواگیر به خصوص سرطان‌ها اشاره کرد و بیان داشت: کم‌تحرکی و چاقی، تغییر  سبک زندگی و استفاده نکردن از میوه و سبزی‌ در بروز این بیماری‌ها موثر است.

این مسئول بهداشت استان اظهار داشت: هم‌اکنون ۳۵ تیم تشخیص سرطان در استان فعالیت داردکه وظایف خود را در راستای کمک به مردم برای آموزش و پیشگیری از آن انجام می‌دهند.

دهقان تصریح کرد: سند کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان تدوین شده است و اجرای آن نقش مهمی در کاهش برخی بیماری‌ها دارد.

سند جامع سلامت یزد مصوب کارگروه سلامت  است که ۱۴ اردیبهشت ماه ۹۶ در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شد.

افزایش کیفیت زندگی، کاهش ۱۵ درصدی بیماری‌های غیرواگیر و افزایش ۲۵ درصدی سطح سواد سلامت از اهدف تدوین سند جامع سلامت استان است.

بیمارستان‌هایی دولتی یزد زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اداره می‌شوند و در مجموع ۱۳۲ مرکز بهداشتی و درمانی شهری در استان فعالیت دارد.

مجموع واحدهای بهداشتی و درمانی استان ۳۴۹ باب هست که شامل ۳۶ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۴۹ مرکز خدمات جامع سلامت شهری، ۹۳ پایگاه سلامت و ۱۷۱ خانه بهداشت است.

به گزارش ایرنا بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سرطان پروستات در رتبه چهارم سرطان‌های شایع کشور قرار دارد و آمارها نشان می‌دهد که بین ۵ تا ۱۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان پروستات در مراحل پیشرفته بیماری تشخیص داده می‌شوند که این مساله هزینه‌های هنگفتی از جمله هزینه هورمون درمانی، رادیوتراپی و بازتوانی بیماران را به همراه دارد.
ثبت اطلاعات دقیق بیماران مبتلا به منظور پیگیری صحیح بیماران ضروری است و تاکنون بیش از چهار هزار مورد سرطان پروستات از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ثبت و پیگیری شده است.

اواخر تیرماه  ۹۸ ، یک اورولوژیست به ایرنا گفته بود: استرس باعث رشد و گسترش تومورهای سرطان پروستات در مردان می‌شود و می‌تواند به وخیم تر شدن بیماری منجر شود.

دکتر رضا کرمانی افزود: سرطان پروستات، شایع‌ترین سرطان بعد از سرطان پوست در مردان است و در ۸۰ درصد مردان بالای ۶۵ سال دیده می‌شود.

این پزشک، جریان ادرار ضعیف و دردناک، وجود خون در ادرار، درد ناحیه لگن، کمر، ران‌ها، تورم در ناحیه لگن، پشت و ران‌ها را از علائم سرطان پروستات برشمرد و تصریح کرد: ارزیابی مرتب حتی برای کسانی که جراحی پروستات داشته‌اند نیز ضروری است، زیرا جراحی پروستات نمی‌تواند تضمینی در برابر جلوگیری از سرطان باشد.

کرمانی ادامه داد: مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها از جمله گوجه‌فرنگی برای پیشگیری از سرطان پروستات بسیار مفید است و خوردن ماهی و مواد غذایی حاوی روی و یا مکمل‌های آن، ویتامین ای(E)، سلنیوم و امگا ۳ می‌تواند درجلوگیری از این سرطان نقش داشته باشد.

سمینار یک روزه وضعیت سرطان،تهدیدها و فرصت ها با هدف بررسی وضعیت سرطان‌ها در استان ،عوامل خطر مرتبط،راه های پیشگیری و کنترل آن ،امکانات و برنامه‌های موجود و همچنین پیش بینی امکانات و برنامه‌های آینده با حضور کارشناسان بهداشتی و درمانی در سالن همایش باقرالعلوم یزد برگزار شد.  

استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال ۱۳۹۵، یک‌میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.

۷۵۳۶/ ۲۰۴۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.