این گروه به مدت ۱۳ روز نسبت به مرمت آسیاب کنار باغ، لایروبی قنات حسن ‌آباد و پاکسازی اطراف این باغ ایرانی اقدام کردند.

اجرای دیواره چینی اطراف باغ، برگزاری کارگاه چینه، بازدید از روستای « هنزا» ، برپایی کارگاه آموزشی برای کودکان و  نشست‌های نیمه‌تخصصی از دیگر برنامه‌های این گروه بود.

در سال ۱۳۹۸ ، ۵۰ پروژه در ۵۰ سایت ثبت جهانی مختلف توسط ۴۶ انجمن در ۳۲ کشور برگزار می‌شود ،که یکی از  آنها مربوط به باغ پهلوانپور است.

این اثر طبیعی از باغ‌های دوره‌ اواخر سلسله زندیه و اوایل قاجار است که در محله مزویرآباد مهریز قرار دارد؛ این اثر زیبا و تاریخی که در نوع خود در مهریز و حتی استان کم‌نظیر است متعلق به یکی از تجار یزدی به نام « علی پهلوانپور» است.

مساحت باغ بیش از پنج هکتار و عمده ساخت و ساز آن شامل برج گلین و فضاهای خدماتی مرتبط با آن در جبهه جنوب شرقی، عمارت زمستانخانه در جبهه غربی، عمارت شربت خانه (کوشک) در بخش مرکزی، فضاهای خدماتی (اصطبل، انبار، سرایداری ) و کارگاه ریسندگی و قالی بافی در جبهه جنوبی است.

ارزشمندترین بخش باغ  که نمونه‌ای از باغ‌های ایرانی در مناطق مرکزی ایران است ، عمارت کوشک یا شربت خانه در سه طبقه و به مساحت هزار و ۵۰۰ مترمربع است.

در استان یزد باغ‌های ایرانی متعددی وجود دارد که تنها باغ پهلوانپور زیرپوشش طرح یادشده قرار دارد.

شهرستان مهریز ۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و مرکز آن در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد و در مجاورت جاده اصلی تهران - یزد - بندرعباس - کرمان قرار دارد.

این شهرستان یک بخش مرکزی و پنج دهستان به نام های ارنان، بهادران، تنگچنار، خورمیر و میانکوه دارد.

بنای اولیه مهریز را به «مهرنگار» دختر «انوشیروان» ساسانی به قبل از اسلام نسبت می‌دهند که تاکنون از ۶۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده آن حدود ۱۰۰ اثر به ثبت آثار ملی رسیده است .

۷۵۳۶/ ۲۰۴۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.