دکتر مرتاض که بیمارستانی خوش نام به همین نام در استان یزد بنا کرده و خدمات پزشکی آن زبانزد خاص و عام است ۸۸ سالگی را پشت سر گذاشته اما همچنان استوار و سرحال به بیماران خود خدمت می کند.

چند سالی هست که به بهانه روز پزشک برای ملاقات او به بیمارستان و دفترش می رویم؛ او هیچ تغییری نکرده، همانی هست که باید باشد، خوش رو، متواضع، مردمی، سرزنده، استوار، بی ریا و ساده با لباس سفید پزشکی؛ او نزدیک به نیم قرن است که در رشته پر مشغله و حساس پزشکی، فعالیت می کند.

دکتر حاجب مرتاض فرزند میرزا عزیزالله در سال ۱۳۱۰ در یزد به دنیا آمد، الگوی دوره تحصیلش، عمویش دکتر روحی بود، او در سال ۱۳۲۹ در رشته پزشکی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل می شود.
در سال ۱۳۳۵ به دلیل علاقه زیاد به کمک به همنوع، رشته جراحی عمومی را برای تخصص انتخاب می کند و در سال ۱۳۴۳ برای گذراندن دوره های آموزشی به انگلیس و آمریکا می رود و اواخر سال ۱۳۴۳ به یزد باز می گردد.
'بانک خون' برای نخستین بار در استان به همت و تلاش دکتر مرتاض راه اندازی شد.
با تلاش و پشتکار دکتر مرتاض، یزد به قطب درمان جنوب و جنوب شرق کشور تبدیل شد و در همان سالها بخش درمانی 'مراد' با ۱۶۰ تختخواب در یزد راه اندازی شد.

مدیریت بیمارستان گودرز، ساخت زایشگاه لعل فیروز با ۱۵۰ تخت، افتتاح دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد و افتتاح بیمارستان مرتاض در سال ۱۳۸۲ ' ساخت زایشگاه لعل فیروز با ۴۰ تختخواب در سال ۱۳۵۰، افتتاح بخش مدرن و مجهز مرکز درمانی 'مراد' با ۱۶۰ تختخواب در سال ۱۳۵۵ و راه اندازی بیمارستان گودرز یزد با ۶۰ تختخواب در سال ۱۳۴۰ بخشی از افتخارات و سوابق  این پزشک نام آشنا و مردمی است.

وی در همان سالها، تکنیک جراحی استخوان مدرن و جراحی عمومی را در خارج از کشور فرا گرفت و فعالیت خود را در بیمارستان قدیمی گودرز با ۶ تختخواب آغاز کرد و در طول ۲۷ سال فعالیت در این بیمارستان، تعداد تخت ها را به عدد ۲۵۰ افزایش داد.

در سال ۱۳۷۰ کلنگ احداث بیمارستان مرتاض به دست 'پروفسور عدل' به زمین زده شد، بیمارستانی که نمونه کوچکی از بیمارستان ‌های مجهز دنیاست.
بیمارستان مرتاض که حالا نه در استان یزد بلکه در سطح کشور پر آوازه شده در زمینی به مساحت ۱۵ هزار متر مربع و زیر بنای ۱۶ هزار متر مربع و در ۵ طبقه ساخته و در سال ۱۳۸۲ افتتاح شد.

دکتر مرتاض از سوی انجمن علمی جراحان عمومی ایران بعنوان جراح پیشکسوت در سال ۹۰ انتخاب شد.

دکتر مرتاض می گوید: طی ۵۰ سال فعالیت پزشکی، ۱۴۳ هزار عمل جراحی انجام داده که سرشار از خاطرات خوش و البته کمی هم خاطرات ناخوش همراه بوده است.
وی اظهار می دارد: بهترین سرمایه پزشکی من، شادی و دعاگویی کسانی است که ۵۰ سال قبل، آنها را جراحی کردم و حالا وقتی آنها را می بینم خوشحال می شوم.

دکتر مرتاض، چهار فرزند دختر و پسر تربیت کرده که یک دختر و پسر پزشک و متخصص و ۲ نفر دیگر هم مهندس هستند.
همسر این پزشک مشهور و مردمی هم در زمره خیرین استان محسوب می شود و خرید یک دستگاه مجهز پزشکی برای بیمارستان افشار یزد از جمله فعالیت های خیری وی بوده است.

دکتر مرتاض با تبریک روز پزشک به همکارانش، از طرحهای توسعه‌ای خود در بیمارستان تحت نظرش گفت؛ او گفت که از کودکی علاقه زیادی به پزشک شدن داشته و به آن افتخار می کند.

وی همچنین با اشاره به برخی مسائل این روزهای محافل پزشکی و از جمله برخی هجمه‌ها به پزشکان افزود: پرداخت مالیات یک امر قانونیست که باید برای توسعه کشور انجام شود اما نصب کارتخوان در هیچ کجای دنیا اجباری نیست.

وی درآمد پزشکان ایرانی در مقایسه با پزشکان دنیا را ناچیز دانست و گفت: در انگلستان، ویزیت یک پزشک متخصص ۲۵۰ پوند است.

سالروز تولد ابن سینا و روز پزشک مبارک.

۶۱۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.