سیدابوالفضل موسوی بیوکی روز شنبه در دیدار با جمعی از رسانه‌های استان افزود: در اسفند سال ۹۷، تخصیص ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین از دریای عمان مصوب شد که در این زمینه تلاش‌های زیادی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: در این راستا در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ۱۶ جلسه با مسئولان مربوطه برگزار شد تا مصوبه یادشده  مورد موافقت قرار گیرد.

موسوی بیوکی تصریح کرد: با توجه به اینکه مبدا خط انتقال از سیستان و بلوچستان و هرمزگان است، پیگیری‌های لازم برای اختصاص ۷۵۰ میلیون لیتر مکعب آب برای استان‌های شرقی شامل سیستان بلوچستان ، خراسان رضوی و خراسان جنوبی هم به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه آب انتقالی به بخش صنعت و کشاورزی اختصاص دارد، افزود:  به همین علت باید توسط بخش خصوصی، صنعت و افراد فعال در این حوزه اجرا و سرمایه‌گذاری هم باید از سوی این بخش صورت پذیرد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار فراخوان جذب سرمایه‌گذار از ۲۰ روز گذشته تاکید کرد: تاکنون ۳۰ پیمانکار اطلاعات اولیه خود را برای اجرا اعلام  کردند.

وی با اشاره به کمبود آب در بخش شرب و بهداشت ، صنعت و کشاورزی استان افزود: خط انتقال آب اول یزد از سرچشمه زاینده‌رود به این استان اجرا شد ولی با توجه به اینکه این خط تنها با ۶۰ درصد ظرفیت آب را به یزد منتقل می‌کند، مباحث مختلفی در ارتباط با خطوط بعدی انتقال آب به استان مطرح است.

موسوی بیوکی تصریح کرد: آب انتقالی از خط فعلی برای شرب مردم استان است که از این خط در ۱۰ سال گذشته سالانه به صورت میانگین ۶۴ میلیون مترمکعب آب به یزد منتقل می‌شد ولی سال گذشته این رقم به ۵۰ میلیون متر مکعب کاهش یافت.

به گفته وی امسال به واسطه افزایش ذخیره آب سد، احتمال افزایش میزان از ۶۴ به ۶۶ میلیون مترمکعب هم وجود دارد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی ظرفیت خط انتقال یادشده را ۹۸ میلیون متر مکعب بیان کرد و افزود: ، نیاز سالانه استان به آب شرب و بهداشت حداقل حدود ۹۱ میلیون مترمکعب است.

وی افزود: درخواست خط دوم انتقال آب از خراسان و بهشت‌آباد بود که در نوروز ۹۶، دولت اعلام کرد که امکان برداشت از بهشت‌آباد وجود ندارد که مصوبه این خط در حال ارسال به شورای عالی آب است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با بیان اشاره به خط سوم انتقال آب از خلیج فارس به یزد گفت: مس سرچشمه، گل گهر سیرجان و چادرملو اردکان در این ارتباط همکاری دارند که سهم چادرملو اردکان از این خط ۲۲ درصد است .

نماینده مردم یزد و اشکذر مجلس شورای اسلامی ظرفیت انتقال خط یادشده را  ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب بیان کرد.

وی تصریح کرد: در سفر رئیس جمهوری به یزد، اعلام شد که ۴۵۰ میلیون یورو به خط انتقال آب یزد اختصاص پیدا می‌کند اما این مصوبه به نام یزد مطرح شد ولی تنها ۲۲ درصد آن به استان یزد اختصاص پیدا می‌کند و مابقی مربوط به دو مجموعه دیگر است.

۲۰۸۸/ ۲۰۴۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.