محمدجعفرپور روز جمعه در حاشیه برگزاری پیکارهای پهلوانی و زورخانه‌ای منطقه ۲ کشور در یزد  به خبرنگار افزود: این افراد در ۶۰۰ زورخانه مشغول ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای هستند.

وی با اشاره به اینکه لیگ بزرگسالان کشور سال گذشته راه اندازی شده است از شروع لیگ در رده سنی نونهالان و نوجوانان کشور سال ۱۳۹۸ خبر داد.

دبیرکل فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای با بیان اینکه عملیات اجرایی سه زورخانه بین المللی در استان‌های کردستان، گیلان و فارس آغاز شده است ابراز امیدواری کرد تا سه سال آینده این زورخانه‌ها به بهره برداری  برسد.

جعفرپور گفت: هم اکنون ورزشکاران ۸۴ کشور جهان در این رشته فعالیت دارند و چون رقابت‌ها شدید است باید برای موفقیت بیش از گذشته با همکاری خیران و مسئولان اقدام‌های بهتری انجام شود.

وی به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ای برای گسترش آن اشاره کرد و از رسانه‌های گروهی خواست در انعکاس اخبار فداسیون همکاری بیشتری داشته باشند.

 دبیرکل فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای از اینکه به نحو مناسب به اخبار و گزارش‌های این رشته ورزش ایرانی- اسلامی به خوبی پرداخته نمی‌شود، انتقاد کرد و گفت:  توسعه این رشته به همکاری مردم نیاز دارد.

جعفرپور همچنین با قدردانی از خیران در ساخت و تجهیز زورخانه‌ها،  تداوم همکاری و حمایت در سطح کشور را خواستار شد.

پیکارهای ورزش باستانی و پهلوانی منطقه ۲ کشور امروز جمعه با حضور ۱۶۰ ورزشکار از استان‌های یزد، بوشهر، کرمان، خراسان‌جنوبی و سیستان‌ و بلوچستان در زورخانه علی بن ابیطالب (ع) صفائیه شهر یزد آغاز شد.

این رقابت‌ها زیرنظر فدراسیون به میزبانی هیات ورزش‌های باستانی و پهلوانی یزد به مدت یک روز در  رده سنی جوانان و امید پیگیری می‌شود و تیم قهرمان به مرحله بعدی  این پیکارها صعود می‌کند.

مسابقات ورزش باستانی و پهلوانی در این رده‌ سنی در مجموع در  هفت منطقه کشور برگزار  می‌شود و تیم‌های اول وارد مرحله نهایی می‌شوند، زمان و مکان این مرحله هنوز توسط فدراسیون اعلام نشده است

حدود چهار هزار نفر از علاقه‌مندان به این ورزش اصیل ایرانی در رده‌های مختلف سنی در استان یزد سازماندهی شدند که از این تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از بیمه ورزشی برخوردارند.

یزد از لحاظ تعداد ورزشکاران بیمه شده و ثبت مشخصات باستانی‌کاران در سامانه فدراسیون در میان ۳۱ استان در جایگاه نخست قرار دارد.

ورزش باستانی یزد از لحاظ جایگاه ملی بعد از کردستان و خراسان رضوی در مکان سوم قرار دارد که برای جذب مخاطب و گسترش آن بیش از همه به فرهنگ‌سازی، تأمین زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی نیاز است.

این رشته که همراه با ارزش‌های معنوی است، نقش مهمی در جذب نوجوانان و جوانان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و در مقابله با جنگ نرم دشمنان دارد با توسعه این رشته باید فعالیت‌های بیشتری برای جذب جوانان و نوجوانان انجام شود.

توسعه ورزش پهلوانی نیاز به فعالیت‌های فرهنگی و اطلاع رسانی بیشتری برای ترغیب حضور قشرهای مختلف مردم در زورخانه‌ها، خصوصاً جوانان در گود زورخانه دارد که تحقق آن حمایت همه جانبه مسئولان و رسانه‌های گروهی استان را می‌طلبد.

وزرش زورخانه‌ای در ایران قدمت سه هزار ساله دارد و با توجه به زورخانه خیابان قیام یزد، سابقه آن با صبغه دینی و فرهنگی مردم این استان به حدود ۷۰۰ سال می‌رسد.

این رشته مجموعه حرکت‌های ورزشی با اسباب و بی‌اسباب، آداب و رسوم مربوط به آنهاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته است.

ورزش پهلوانی شامل میل گرفتن، پا زدن، سنگ گرفتن، چرخ زدن، میل بازی و شیرین کاری بین پاست.

در یزد کودک چهار ساله تا پیرمرد ۸۰ ساله در این رشته فعالیت دارد و ۷۰ درصد فعالان ورزش‌های پهلوانی استان یزد را جوانان تشکیل می‌دهند.

استان یزد ۴۸ هیأت ورزشی و افزون بر ۶۵ هزار بیمه شده زیر پوشش در رشته‌های مختلف دارد، جمعیت استان در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵، یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر بود.

۷۵۳۶/ ۲۰۴۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.