محمدعلی طهماسبی روز شنبه  در نشست مجمع نمایندگان استان یزد با موضوع بررسی مشکلات کشاورزی یزد با حضور معاونان و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در راستای گسترش گلخانه ها در کشور ، ایجاد گلخانه هایی با مقیاس کوچک در دستور کار قرار دارد.
وی درباره وضعیت کنترل آفت مگس مدیترانه ای گفت: در سال ۹۰ محموله قاچاق مرکبات به یزد وارد شد که آلوده به آفت مگس مدیترانه ای بود ولی به جای معدوم کردن ، به فرهنگیان واگذار و سپس در بازار توزیع شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: با نظر کارشناسان خواستیم تا این محموله سوزانده شود ولی توزیع شد و منجر به گسترش این آفت نه تنها در یزد بلکه در سایر نقاط کشور نیز شد و بر میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان نیز تأثیر گذاشت.
در این جلسه استاندار یزد هم ببا اشاره به جلسه اواخر هفته قبل با مدیران جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: با توجه به برخی اقداماتی که در راستای توسعه کشاورزی و فعالیت های مرتبط با آب یزد هستیم، این هماهنگی ها نیازمند تفویض اختیار به استان است.
محمدعلی طالبی افزود: بعضی از مسائل در حوزه آب و کشاورزی وجود دارد و با توجه به شرایط اقلیمی و وضعیتی متفاوت در شهرستانهای استان باید مدیریت مناسبی در این شرایط برای هر منطقه داشته باشیم.
وی این امر را نیازمند تفویض اختیار به مجموعه های مختلف جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: در این خصوص لازم است اختیارات دستگاه ها افزایش یابد که در این راستا باید از طریق شوراها و کارگروه های مختلف این موارد را تدبیر و مدیریت کنیم.
در بخش دیگر جلسه نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد شیر تولیدی یزد خام فروشی می‌شود، گفت: باید جلوی خام فروشی شیر دامداری‌های یزد به استان‌های دیگر گرفته شود.
سیدابوالفضل موسوی بیوکی افزود: استان یزد دارای آب و هوایی خشک و خشکسالی‌های پی در پی است و در طول سال‌های گذشته برای تأمین آب با مشکلات مختلفی مواجه بوده ولی چرا باید شیر تولیدی به راحتی و بدون تبدیل به فرآورده ، صادر شود.
وی تصریح کرد: در طرح آمایش استان باید به تنظیم رابطه صنعت، کشاورزی، اشتغال و آب به صورت ویژه توجه شود و اگر  یزد را بر اساس این سند به سمت توسعه حرکت دهیم، برخی از مشکلاتی که فعلا در حوزه آب داریم رفع می‌شود.
نماینده یزد و اشکذر با بیان اینکه با این مشکلات ، صدور شیر خام تولیدی در یزد ، اصلا قابل توجیه نیست ،  با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام فروشی ادامه داد: اینکه شیر را به دیگر استان‌های کشور صادر کنیم تا در کارخانه‌های خارج از یزد به فرآورده‌های لبنی تبدیل شود، نمونه بارز خام فروشی است.
موسوی بیوکی در عین حال تأکید کرد: برخی افراد هم به جای اینکه شیر را در استان یزد تبدیل به فرآورده‌های لبنی کنند، به بهانه بدهکاری اقدام به صادر کردن شیر به صورت خام می‌کنند و خسارت زیادی به استان یزد وارد می‌آورند از این رو بانک کشاورزی برای پرداخت این بدهی به کارخانه داران کمک کند تا طلب تولیدکنندگان پرداخت شود.
وی همچنین با اشاره به اشتغال مستقیم ۷۲ هزار نفر در بخش کشاورزی استان یزد گفت: هر قدر پوشش گیاهی استان یزد بیشتر از بین برود، بخش های بدون پوشش ، غیرقابل سکونت می‌شود از این رو تنظیم رابطه پوشش گیاهی با سکونت تنظیم و همچنین برنامه مدون برای بخش های مختلف ارائه شود. 
  معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد هم در این جلسه با تأکید بر لزوم تغییر نگاه به بخش کشاورزی گفت: وقتی یک صنعتگر زمین می گیرد بایید ۲۵ درصد آن را به فضای سبز اختصاص دهد و کم آبی نیست اما در بخش کشاورزی فقط به جنبه درآمدی آن توجه می شود.
سیدمسعود عظیمی افزود: کشاورزان علاوه بر درآمدزایی به خیلی بخش ها همچون ایجاد بادشکن در محدوده های شهری کمک می کنند بنابر این باید تلاش شود همه بخش های مرتبط با کشاورزی و دامپروری و آبزی پروری را تکمیل کننده دیگری بدانیم .
وی با انتقاد از برنامه های تنظیم بازار در بخش گوشت مرغ و گوشت قرمز هم اظهار داشت: مدیریت این بخش به خوبی صورت نگرفت و استانهایی همچون یزد ، با مدیریت درون استانی این کار را انجام داد ولی مشکلات زیادی را پشت سر گذاشت.
وی با تأکید بر لزوم فعال کردن سایت وزارت جهاد کشاورزی برای بررسی و آنالیز به موقع آمارهای مختلف تصریح کرد: باید برای حضور استارتاپ ها و نیز تقویت زمینه ایجاد گلخانه ها در استان هایی همچون یزد که توانمندی بالایی در این بخش و سایر حوزه های کشاورزی دارند، برنامه جدی ارائه کرد.
معاون استاندار یزد با اشاره به فعالیت هشت درصد مردم استان به صورت مستقیم در بخش کشاورزی گفت: با این حال ، بیش از ۲۰ درصد مردم استان به این بخش مبادرت دارند بنابراین باید برای حمایت از آنها برنامه جدی ارائه شود. 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد درباره وضعیت آفت مگس مدیترانه ای و گسترش آن از یزد به سایر نقاط کشور در گفت و گو با رسانه ها گفت : یک محموله آلوده به آفت مگس مدیترانه ای سال ۹۰ وارد استان شد که با ورود جهاد کشاورزی این محموله معدوم شد.
سیدجمال سجادی پور افزود: این آفت سال ۹۲ برای اولین بار به صورت محدود مشاهده شد و تا سال ۹۴ هم دیگر مشاهده نشد، در حالی که سالهاست مگس مدیترانه ای در استان های شمالی کشور بر روی مرکبات وجود دارد و مبارزه جدی نیز در حال انجام است.
وی تصریح کرد: مگس مدیترانه ای بر روی درختان سیاه ریشه مانند هلو ، زرد آلو و ... بوده است اما برای اولین بار در دنیا در سال ۹۵ بر روی درختان انار در ایران مشاهده شد.
رئیس جهاد کشاورزی یزد یادآور شد: با توجه به پراکندگی باغات انار در استان خواستارکمک برای فرهنگ سازی و مبارزه با این آفت هستیم.
۱۹۶۸ / ۶۱۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.