نویسنده و پژوهشگر فرهنگی استان یزد در یادداشتی با اشاره به این ضرب‌المثل که «هنوز هم دود از کنده بلند می‌شود»، نمایش روایی موسیقایی «شیخ صنعان» اثر «امیررضا وزیری» از پیشکسوتان تئاتر، سینما و تلویزیون را ستود.

به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «حسین مسرّت» در یادداشت خود که با عنوان «شیخ صنعان، اثری فاخر» نگاشته، آورده است؛

« هنوز دود از کنده بلند می‌شود. هنوز هم قدیمی‌های هنر نمایش  یزد با کارهای ارزنده و فاخر به جوانان یاد می‌دهند که می‌توان با تجربه‌اندوزی از کار بزرگان عرصه‌ی نمایش به این هنر ششم و والا جان تازه داد.

اخیراً با طرّاحی و کارگردانی استاد «حمیدرضا وزیری» نمایش منظوم روایی - موسیقایی شیخ صنعان بر پایۀ کتاب جاودانی «منطق‌الطیر عطّار نیشابوری» و دیگر منابع غنی فرهنگ و ادب فارسی در محلّ تاریخی باغ دولت آباد یزد به روی صحنه رفت.

همراهی برخی از هنرمندان پرسابقۀ نمایش مانند «امیر صاحب جلال» و «وحید ملک‌ثابت» با جوانان نو‌خاسته و علاقه‌مند، به بینندگان آن حظّی وافر می‌داد به ویژه آن که در کنارشان گروه موسیقی سی‌مهر با رهبری «علیرضا سهیلی‌زاده» که هم آهنگساز و هم از نوازندگان توانمند نی است و خوانندگی خواننده صاحب سبک «بامداد فلاحتی» و با همراهی گروهی از نوازندگان و هم‌نوازان کاربلد به این نمایش عرفانی روحی دیگر دمیده بود. نقطۀ اوج کار نیز صدای گرم، با صلابت و استادانۀ راوی آن، استاد مبهروز رضوی یزدی» گویندۀ توانای این دیار بود که با متن عرفانی نمایش، خوش نشسته بود.

انتخاب عمارت کهن این باغ تاریخی و هم‌خوانی آن با موضوع نمایش، درسی برای نوآموزان است که نباید همه وقت دنبال ساخت دکور‌های گران‌بها رفت بلکه می‌توان از ظرفیّت این بناهای تاریخی هم بهره برد. ضمن آن که اجرای آن در ساعات پایانی و خنک شب یزد به دلنشینی کار یاری رسانده بود.

خوشبختانه اجرای کار با حمایت مالی دو شرکت خصوصی یزد و همگامی مدیریّت باغ دولت آباد، سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری و میراث فرهنگی یزد و چندین سازمان دیگر همراه بود.

نکته قابل گفتن آن که کاش هنرمندان یزدی به ظرفیّت‌های ادبی کهن دیار خود هم توجه داشتند چرا که هنوز هیچ کسی سراغ منظومۀ جاودانی «فرهاد و شیرین» اثر مولانا وحشی بافقی یا منظومۀ عرفانی «هنرستان عالی مرغان» اثر ریاضی یزدی نرفته است هر چند که خوشبختانه در میان معاصرین توجهی به منظومۀ «شعر قند و عسل» اثر آذر یزدی و کتاب «شازدۀ حمّام» اثر دکتر محمّدحسین پاپلی یزدی با گزینش نمایش «زری سلطان» رفته‌اند که البته بسیار کم است چرا که شازده حمّام چندین داستان واقعی و درس آموز دیگر هم دارد و نیز دیگر آثار آذر یزدی.

نمایش «ابر زمانه و ابر زلف» اثر دکتر محمّدعلی اسلامی ندوشن، کتاب «خاطرات روزها» زندگی طوفانی فرّخی یزدی، حاج ملاّ رضا میبدی و محمّدتقی مازار از مبارزان مشروطۀ یزد هم قابل اجراست. »


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.