مدیر کل استاندارد استان یزد ضمن اظهار بی‌اطلاعی از میزان سم مهلک آفلاتوکسین موجود در موادی نظیر کنجد، گندم، پسته و داروهای گیاهی که در انبارهای استان نگهداری می‌شوند، تسریع در تدوین استاندارد‌های گیاهان دارویی را خواستار شد.

به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «محمدحسین ماجدی اردکانی» در جریان بازدید به مرکز تحقیقات کشاورزی استان یزد، در جمع پژوهشگران این مرکز افزود: تعداد زیادی کالا و محصولات بومی در استان یزد وجود دارد که فاقد هرگونه استانداردی به ویژه استاندارد ملی ایران هستند که به دلیل استقبال زیاد مردم جهت مصرف، تدوین استاندارد‌های تحقیق‌محور امری ضروری است.

وی در ادامه شیرینی‌های یزدی، فراورده‌های کنجدی، ترمه و انواع گیاهان دارویی را از این قبیل کالاها و محصولات خواند و ابراز امیدواری کرد که با مشارکت پژوهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی استان و کارشناسان استاندارد یزد، تدوین اسانداردهای گیاهان دارویی در استان تسریع ‌شود.

دبیر کارگروه استانداردسازی و ارتقاء کیفیت کالا و خدمات استان افزود: البته استاندارد یزد و مرکز تحقیقات در وهله اول انرژی خود را به روی مواردی مانند آنغوزه، کتیرا و روناس با توجه به آزمایشگاه‌های موجود دراستان متمرکز کنند.

وی تصریح کرد: آفلاتوکسین سم مهلکی است و در صورتی که میزان آن در مواد غذایی کنترل نشود به پیکره جامعه صدمه‌های جبران ناپذیری وارد می‌کند و از آنجایی که از میزان آفلاتوکسین موجود در موادی نظیر کنجد، گندم، پسته و داروهای گیاهی که در انبارها نگهداری می‌شوند، بی‌خبر هستیم از تمام دست‌اندرکاران ذیربط تقاضا داریم نسبت به شناسایی موارد، استاندارد یزد را یار و یاور باشند.

ماجدی اردکانی در پایان نیز گفت: بخش‌هایی مانند استاندارد باید به فکر امنیت و سلامت غذایی کالاها و محصولات مصرفی  باشند چرا که دسترسی به مواد غذایی سالم حق مردم است و دستگاه‌های مرتبط می‌توانند از طریق تدوین استانداردهای ملی و متعا‌قب آن بین‌المللی کردن استانداردهای تحقیق‌محور به وسیله سازمان‌های جهانی استاندارد در این زمینه پیشتاز باشند.

«علی رضا اسماعیل زاده» رییس مرکز تحقیقات کشاورزی استان نیز در این نشست گفت: این مرکز به منظور افتتاح دفتر استانداردسازی در خود، آمادگی کامل دارد و مطمئن هستیم پس از افتتاح این دفتر و ارتباطی که کارشناسان دو طرف با یکدیگر برقرار می‌کنند، می‌توانیم نسبت به تدوین استاندارد‌های تحقیق محور و توسعه استاندارد سازی در استان قدم های خوب و روبه جلویی با کمک یکدیگر برداریم.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.