پرورش نژاد اصلاح شده‌ی بز مورسیا که ظاهراً گامی در مسیر رونق و توسعه‌ی صنعت دامداری یزد است، تنها محدود به این صنعت نمی‌شود بلکه از این رهاورد توسعه چند جانبه استان دنبال خواهد شد.

به گزارش ایسنا – منطقه یزد، افزایش بهره‌وری در بخش‌های مختلف کشاورزی و دامداری یکی از مهمترین محورهای توسعه اقتصادی استان یزد به شمار می‌آید که در سند آمایش استان نیز با جزئیات به آن اشاره شده است.

شاید گام برداشتن در این مسیر و تحقق کامل این اهداف با توجه به محدودیت‌های منابع آبی استان یزد امری دشوار به نظر برسد اما امروزه در بسیاری از جوامع با بهره‌گیری از علم و تکنولوژی شاهد افزایش بالای بهره‌وری در بخش‌های مختلفی همچون کشاورزی و دامداری هستیم.

از جمله این اقدامات می‌توان به استفاده از تکنولوژی اصلاح نژادهای دامی اشاره کرد که به دلیل صرفه اقتصادی و بهره‌وری بالا می‌توانند مزایای زیادی برای دامداران داشته باشد به طوری که حتی سازمان‌های بین‌المللی از جمله فائو نیز نقش نژادهای دامی اصلاح شده بر توسعه‌ی اقتصادی جوامع را بررسی و بر آن اذعان دارد.

البته در سند آمایش استان یزد نیز توجه به دامداری با ذکر سرفصل‌های تغییر جمعیت دام، مدیریت خوراک دام، مدیریت ترکیب دام و توسعه الگوی صنعتی پرورش دام و افزایش راندمان تولید‌مثل، شیر و گوشت نیز مطرح شده و هرچند گام برداشتن در جهت حفظ و ارتقای تمامی این اهداف به نظر دشوار می‌آید ولی اخیر با تدبیر مسئولان استان با توسعه پرورش یک نژاد دامی خاص دست‌یافتنی شده است.

«بز مورسیا»، یک نژاد اصلاح شده اسپانیایی است که کیفیت و بهره‌وری بالایی در صنعت دامداری دارد و توسعه پرورش این دام در استان به رغم جبران کاستی‌های این صنعت می‌تواند تحول عظیمی را در بخش دامداری یزد ایجاد کند. از طرفی این دام می‌تواند با ایجاد تحول در حوزه اقتصادی، چالش‌های دیگر حوزه‌ها را در روستاهای استان نیز مرتفع سازد.

برابری 14 میلیون بز بومی با 1.5 میلیون مورسیا

«سید جمال سجادی‌پور» رییس سازمان جهادکشاورزی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، به وابستگی صنعت دامپروری کشورمان به نهاده‌های دامی وارداتی اشاره و تصریح می‌کند: متاسفانه استان یزد به دلیل بارش‌های اندک سالانه دارای مراتع ضعیفی است لذا باید توسعه دامپروری در چنین استان‌هایی از طریق دام‌هایی انجام شود که از این منظر مقرون به صرفه و با شرایط سازگار باشد.

وی افزایش بهره‌وری دامپروری را از اهم مزایای استفاده از نژادهای اصلاح شده‌ی دامی برمی‌شمارد و در مورد اهمیت انتخاب بز مورسیا برای اصلاح نژاد دام‌های استان می‌گوید: شاخص‌های مهم بز مورسیا در دنیا بویژه از سوی سازمان بین‌المللی فائو و پس از تحقیقات و بررسی‌های مختلف در چندین کشور دنیا تایید شده است.

 به گفته‌ سجادی‌پور، از طرفی حجم بالای تقاضا و سرمایه‌گذاری در مورد این نژاد در کشورمان نیز موید آگاه شدن مردم مزیت‌های این دام است.

وی بی‌توجهی به موضوع اصلاح نژاد دام‌ها را عامل از دست رفتن بسیاری از مزیت‌ها در دام‌های شیرده کشورمان می‌داند و اظهار می‌کند: نژادهای خوب شیرده در ایران در مقایسه با نژادهای شیرده دنیا مانند بز مورسیا در جایگاه دهم هم قرار ندارند به طوری که تولید 600 میلیون لیتر شیر 14 میلیون راس بز شیری کشورمان با میزان تولید تنها 1.5 میلیون راس بز مورسیا برابری می‌کند.

مهاجرت معکوس به روستاها تا 2 سال آتی

رییس سازمان جهادکشاورزی استان در مورد ویژگی‌های بزهای اصلاح نژادی مورسیا، یادآور می‌شود: علاوه بر شیدهی بسیار بالای این نژاد در مقایسه با بزهای شیری ایرانی، نرخ تولید مثل در آن‌ها 180 تا 220 درصد است در حالی که این نرخ در بزهای شیری داخلی حدود 70 درصد است.

وی اضافه می‌کند: این بزها از نظر چربی شیر نیز نسبت به دیگر بزها کیفیت بالایی دارند به طوری که چربی شیر آن‌ها 5.7 درصد است در حالی که چربی شیر گاو 3.2 درصد است.

سجادی‌پور تصریح می‌کند: هر چند فرآوری هر لیتر شیر بز مورسیا برابر با 15 هزار تومان است ولی باید توجه داشت که درآمدزایی از مشاغل خرد اقتصادی، اقتصاد بزرگی است که می‌تواند در آینده روستاهای ایران را از وضعیت کنونی نجات دهد و زمینه‌ را برای توسعه زنجیره‌ای اقتصاد در استان فراهم آورد.

وی می‌گوید: یک روستایی از طریق پرورش این نژاد می‌تواند با استفاده از یک قطعه زمین 800 متری ماهانه درآمدی حدود 20 میلیون تومان کسب کند و این درآمد قابل توجه، راهکاری است که ظرف دو سال آینده می‌تواند مهاجرت جمعیت روستایی به شهرها را به مهاجرت معکوس با رشدی مثبت تبدیل کند.

یزد، چهارمین واردکننده بز مورسیا به کشور 

این مسئول با یادآوری جایگاه سرآمد یزد در زمینه مطالعه و پرورش بز سانن در کشور خاطرنشان می‌کند: یزد با مطالعه روی 10 هزار بز سانن در کشور سرآمد است ولی در حین حال مرکز نوپای تحقیقات بز مورسیا نیز بر 1200 راس دام در روستای فهرج از توابع بخش مرکزی یزد فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی در ادامه نیز یزد را چهارمین استان واردکننده بز مورسیا در کشورمان می خواند و می‌گوید: یزد پس از جیرفت کرمان، تهران و قزوین چهارمین واردکننده این بز صنعتی در کشور است اما در حال حاضر تقریباً بسیاری از استان‌های کشور از این نژاد دامی برخوردار هستند.

سجادی‌پور در پایان متذکر می‌شود که بز مورسیا یک بز صنعتی است و به منظور پرورش بزهایی جهت پرورش در مراتع باید از نژاد آلپاین استفاده شود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.