معاون میراث فرهنگی کشور با ابراز نگرانی از وضعیت برخی آثار تاریخی و مرمت‌های نادرست آنها، گفت: مرمت های نادرست آثار تاریخی بدتر از تخریب آنهاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسن طالبیان با بیان اینکه با ثبت جهانی باید حرکت روبه جلو آغاز کنیم، اظهار داشت: ثبت جهانی یک فرآیند است اما باید این را مدنظر داشته باشیم که به فوریت قرار نیست کاری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه پس از ثبت جهانی یزد اقدامات مثبتی در این شهر انجام شده ادامه داد: جمهوری اسلامی مسئول ثبت جهانی یزد است و اگر اتفاق حقوقی و مسئله‌ای در این زمینه پیش بیاید میراث فرهنگی کشور باید منعکس کننده موضوع به ارگان جهانی باشد و باید به یونسکو جوابگو باشیم.

طالبیان با تاکید بر اینکه همه دست اندرکاران در بحث ثبت جهانی مسئول هستند، اظهار داشت: اینکه اظهار می‌شود تنها میراث فرهنگی کشور مسئول ثبت جهانی است حرفی نادرست است زیرا این یک موضوع ملی و کشوری است لذا همه در قبال آن مسئول هستند.

معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: خوشبختانه در یزد آمار تخریب عمدی زیر یک درصد و نزدیک به صفر است؛ این در حالیست که در کشور این آمار 2 یا کمتر از دو درصد است.

وی با تاکید بر لزوم توسعه در شهر یزد با نگاه به ویژگی ها و ظرفیت های متناسب آن عنوان کرد: گرچه شهر یزد یک شهر تاریخی است اما نباید نگاه ها به بافت تاریخی محدود شود بلکه باید روی عرصه‌های دیگر کار کنیم تا توسعه‌ های بعدی را در پی داشته باشد.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به نگاه مثبت کشور به عملکرد مسئولان این استان بیان داشت: هر فعالیتی از سمت دولت باشد حاضر به انجام آن هستیم تا بتوانیم با همکاری مسئولان استانی، یزد جهانی را به اهدافش نزدیک کنیم.

وی یکی از موضوعات قابل توجه در استان را وجود سازه های خشتی و "خشت" برشمرد و اظهار داشت: توسعه موضوع خشت ضروری است لذا باید دانش سازه‌های خشتی از داخل یزد به دیگر استان‌ها نیز منتقل شود و مورد استفاده قرار گیرد.

معاون میراث فرهنگی کشور با تاکید بر اینکه داشته های ما تاریخ را بیان می کند و گویای پیشینه ما است افزود: ثبت کاروانسراهای تاریخی به عنوان یک هویت در دستور کار است و به عنوان یک پرونده ملی دنبال می شود لذا چون تاریخ را در برمی‌گیرد بهترین کاروانسرا را برای این منظور انتخاب خواهیم کرد.

وی با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر بر مرمت آثار تاریخی بیان داشت: لازم است کارگروه هایی مرتبط در این زمینه تشکیل شود و نظارت بیشتری هم بر مرمت ها داشته باشیم چراکه مرمت‌های غلط از تخریب بدتر است و در مکان‌های نادرستی کار انجام می‌گیرد.

طالبیان با تاکید بر لزوم مشارکت مردم در زمینه نظارت بر بناهای تاریخی و مرمت ها تصریح کرد: باید جریان نظارتی را به سمت مشارکت مردم ببریم و نظارت مردمی را داشته باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.