مدیر عامل توزیع برق استان یزد ضمن تشریح برنامه‌های مدیریت و کنترل بار جهت کاهش پیک مصرف برق در استان، پنج توصیه ساده برای کاهش 10 درصدی مصرف و کاهش هزینه قبض برق ارائه کرد.

به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «آرش نواب» امروز در نخستین روز از هفته مدیریت مصرف برق در جمع خبرنگاران ضمن تشریح برنامه‌های این هفته اظهار کرد: تنها با رعایت پنج توصیه ساده می‌توان به کاهش 10 درصدی مصرف برق و کاهش هزینه قبوض برق مصرفی رسید که یکی از آنها استفاده از نور طبیعی در طی روز و خاموش کردن لامپ‌های اضافی است.

وی تنظیم درجه کولرهای گازی روی دمای 24 درجه را موجب کاهش 20 درصدی مصرف برق و نصب سایبان و استفاده از دور کند کولرهای آبی را منجر به کاهش 50 درصدی برق مصرفی خواند.

نواب همچنین با بیان این که در حال حاضر ساعات اوج مصرف در روز از ساعت 12 تا 16 و در شب از ساعت 20 تا 24 است، جابجایی زمان استفاده از وسایل پرمصرف برقی به ساعات غیراوج مصرف و روزهای تعطیل و نیز استفاده از لامپ‌های کم مصرف و LED را از دیگر توصیه‌های ساده برای کاهش مصرف خواند.

وی با بیان این که استان یزد با 68 دقیقه خاموشی در قیاس با 880 دقیقه خاموشی در کشور از لحاظ میزان خاموشی به ازای هر مشترک رتبه اول کشور را در اختیار دارد، اظهار کرد: تاکنون هیچ خاموشی به دلیل کمبود تامین برق در استان نداشته‌ایم و خاموشی اخیر نیز به دلیل مشکلی در خطوط انتقال انرژی بود که خاموشی 30 دقیقه‌ای در برخی مناطق استان را رقم زد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر استان یزد دارای 673 هزار و 443 مشترک برق است که از این تعداد 81 درصد را مشترکان خانگی، 13.5 درصد مشترکان تجاری، 1.7 درصد صنعتی، 1.4 درصد کشاورزی و 2.3 درصد مشترکان عمومی هستند و این در حالی است که بیشترین مصرف برق شرکت توزیع استان یعنی بیش از 50 درصد این انرژی که معادل پنج میلیون مگاوات ساعدت در سال است توسط بخش خصوصی یعنی 1.7 درصد از مشترکان توزیع برق مصرف می‌شود.

مدیر عامل توزیع برق استان در ادامه یزد را در بسیاری از شاخص‌های حوزه برق پیشتاز و برتر کشور خواند و تصریح کرد: استان یزد در تعداد مشترکان صنعتی و میزان مصرف برق در بخش مشترکان صنعتی به ترتیب با 1.7 درصد و 53 درصد در مقایسه با آمارهای کشوری که به ترتیب 0.7 و 33.4 درصد است، رتبه برتر کشور را در اختیار دارد و همچنین با 6.1 درصد تلفات و در قیاس با 10.3 درصد تلفات برق کشور، در جایگاه نخست استانهاست.

وی با اشاره به بالغ بر 3600 مشترک دارای تفاهم نامه همکاری برای کاهش پیک مصرف در تابستان امسال در استان، پیک بار سال جاری کشور تاکنون 86 هزار و 57 مگاوات خواند و گفت: این پیک در شرکت توزیع برق استان 920 مگاوات بوده و پیش‌بینی می‌شود تا 1024 مگاوات نیز افزایش یابد.

وی به برنامه‌های مدیریت بار برای کاهش پیک مصرف نیز اشاره و بیان کرد: رصد وضعیت و کنترل بار مشترکین طرف قرارداد با شرکت‌ توزیع در طرح‌های ذخیره عملیاتی، کنترل بار فیدرهای کشاورزی با استفاده از تجهیزات اتوماسیون شده و ارائه برنامه مدیریت زمان بندی مدیریت بار به مشترکین حساس صنعتی از جمله این برنامه‌هاست.

به گفته نواب، مجموع مگاوات مصرفی صنایع استان 315 مگاوات است که در قالب برنامه‌هابی پیک‌زایی کاهش مورد انتظار کل صنایع به میزان 60 درصد معادل 189 مگاوات از ساعت 10 تا 16 می‌باشد.

وی از دیگر اقدامات در دستور کار استان را شامل تشریح برنامه مدیریت پیک بار و تجلیل از مدیران صنایع همکار، انعقاد تفاهم نامه با اتاق اصناف و آموزش و پرورش جهت فرهنگ‌‌سازی مدیریت مصرف، عقد تفاهم نامه با داشنگاه آزاد و جهاددانشگاهی جهت انجام طرح‌های پایلوت فناوری‌های نوین و تحقیقات علمی، عقد تفاهم نامه با پژوهشگاه نیرو جهت تعویض، ارتقا و بهینه ستازی موتورهای با راندمان بالا در کولرهای آبی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و اموزشی با رویکرد کاهش مصرف به شیوه غیر مستقیم ذکر کرد.

مدیر عامل توزیع برق استان در ادامه از اجرای حذف قبوض کاغذی مصرف برق از اول مردادماه در شهرستان‌های ابرکوه، خاتم، بافق و بهاباد خبر داد و گفت: این طرح از اول مهرماه در کل استان یزد اجرایی خواهد شد.

نواب در پایان این نشست نیز ضمن تشریح برنامه‌های هفته میریت مصرف برق(22 تا 28 تیرماه) در استان، از جمله این برنامه‌های این هفته به  برگزاری جلسه با مدیران ارشد خانه اصناف و تبادل تفاهم نامه همکاری، برگزاری کنفرانس تجارب برتر مدریت مصرف در سازمان‌های اداری و بخش صنعت، برگزاری همایش تجلیل از بانوان برگزیده مدیریت مصرف استان، برگزاری جلسه با اولیای مدارس و کارگاه‌های دانش اموزی مدریت مصرف و ارائه مباحث مربوط به مدیریت مصرف در نماز جمعه اشاره کرد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.