عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به تدوین سند آمایش سرزمین در یزد گفت: آب و محیط زیست مهمترین مولفه این طرح است که باید به صورت ویژه مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

‌به گزارش‌خبرنگار ایلنا، کرامت الله زیاری در پانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های شب فرهنگی یزد با عنوان «برنامه ریزی آمایشی سرزمین» اظهار داشت: قطره قطره آب در این استان طلاست و متاسفانه یزد به لحاظ منابع آبی در وضعیت بحرانی قرار دارد.

وی با بیان اینکه توسعه وابسته به آب است و لازم است وابستگی به منابع خارج از استان کم شود ادامه داد: با توجه به کم آبی باید کشاورزی به سمت کشت گیاهان کم آبخواه سوق داده شود و استان یزد را به سمت صنعت سوق داد و در صنایعی نظیر آی. تی و شرکت‌های دانش بنیان فعالیت کرد.

زیاری با اشاره به ظرفیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یزد اضافه کرد: گردشگری از دیگر محورهای توسعه استان است که باید در سند آمایش مورد توجه ویژه قرار گیرد و اگر سرمایه گذاری در این زمینه شود توسعه و شکوفایی اقتصادی را همراه دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه با مدیریت و سرمایه گذاری از موارد مهم سند آمایش است که بر این اساس می توان یزد را شکوفا کرد، یادآور شد: تهدیدات امنیتی، بحران زیست محیطی، جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها، مناطق نمونه گردشگری، حیات وحش، سرمایه گذاری، زیرساخت های ارتباطی، راه‌ها، جاده‌ها و امکانات حمل و نقل و غیره در سند آمایش باید مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه معمولاً بیشتر امکانات در مرکز استان ها مستقر است و شهر یزد نیز با چنین پدیده‌ای روبروست، خاطرنشان کرد: در یزد امکانات به ترتیب در شهرستان های تفت، میبد، اردکان، ابرکوه، مهریز، اشکذر، خاتم، بافق و بهاباد مستقر شده است.

زیاری بررسی وضعیت اقلیمی را در مطالعات طرح آمایش مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: در طرح آمایش باید عدالت در همه بخش ها اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دیده شود و همه مناطق به طور متوازن رشد و توسعه یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه آمایش ابتدا باید در سطح ملی تدوین شود و اسناد استانی دارای سند بالا دستی باشد، آینده پژوهی را لازمه سند آمایش دانست و گفت: در این سند باید توسعه یافتگی افق آینده در پهنه منطقه ای باشد و امکانات و توسعه یافتگی برای همه شهر و بخش ها و روستاها در افق ۲۰ ساله دیده شود.

این استاد سابق جغرافیای دانشگاه یزد گفت: طرح آمایش توسعه باید متناسب با فرصت ها و ظرفیت های هر منطقه باشد و هویت ایرانی - اسلامی، حراست از میراث فرهنگی، محرومیت زدایی و فقر زدایی به خصوص در مناطق روستایی، محیط زیست و منابع طبیعی، ارتقای اقتصادی، زیر ساخت ها، سرمایه گذاری، تمرکز زدایی، ارتقای کیفیت زندگی، ایجاد فرصت های شغلی و اشتغال، جلوگیری از تخریب محیط زیست مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر لزوم توجه به ملاحظات رفاهی و امنیتی به عنوان دیگر مولفه های مهم در تدوین سند آمایش اظهار داشت: سند آمایش، ضد تمرکز و موافق تمرکز زدایی است و توسعه پایدار باید در دل این سند قرار گیرد.

زیاری همچنین نسبت به توسعه شهرها و بخش ها و حتی استان در تصمیم گیری ها انتقاد کرد و گفت: هم اینک با این مشکل و چالش مواجه ایم که هر روز شهرها، شهرستان ها و بخش ها در کشور گسترش پیدا می‌کند در حالی که می‌بینیم این قضیه حدود ۷۰ سال قبل در کشورهایی مانند آلمان و فرانسته برچیده شد.

به گفته استاد تمام دانشگاه تهران، همچنین در سند آمایش باید مسایلی چون سیل، زلزله، ریزگرد ها، فرونشست زمین، مناطق و دشت های ممنوعه، سکونت های غیر رسمی و تخریب جنگل مورد توجه قرار گیرد و طرح ها متناسب با سند آمایش تهیه و تدوین شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.