به گزارش ایرنا ، آیت الله محمدرضا ناصری یزدی روز پنجشنبه در دیدار با مدیرکل راه و شهرسازی یزد با اشاره به بحث تامین مسکن برای مردم اظهار داشت: در این ارتباط یکی از مهمترین موضوعات صدور پروانه ساخت است که بعضا خیلی طول می کشد، لازم هست اقداماتی صورت گیرد تا مردم بتوانند پروانه ساخت را در سه روز تا نهایتا یک هفته دریافت کنند.
وی افزود: اگر کار مردم را زود راه بیاندازیم آنها هم حاضر هستند هزینه را هم پرداخت کنند ، ولی وقتی مردم به عنوان مثال باید 6 ماه برای کاری دوندگی کنند و تمام زندگیشان تحت تاثیر این موضوع قرار گیرد، نمی توانند قبول کنند که هزینه هم برای آن پرداخت کنند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با اشاره به اینکه همین موضوع سبب می شود تخلفات ساخت و ساز افزایش یابد تأکید کرد: لازم هست در تمام ادارات این موضوع باب شود که کار مردم به سرعت و با کیفیت و دقت بالا انجام شود.
ناصری یزدی در عین حال خاطرنشان کرد: مهندسان و کارشناسان ساختمان هم باید در نظارت های خود تمام مسائل را به صورت دقیق رعایت کنند و در کار خود خدا را در نظر بگیرند و دقت بالایی در نظارت ها داشته باشند.
وی یکی دیگر از موضوعات مهم در شهرسازی را سبک ساخت و ساز و مصرف بالای انرژی در شهرها عنوان کرد و افزود: این موضوع را به نظام مهندسی ساختمان هم تذکر دادم که در ساخت و سازها و ارائه نقشه به گونه ای عمل کنند تا حد امکان نیاز به مصرف انرژی کاهش پیدا کند.
امام جمعه یزد ، سبک معماری ایرانی اسلامی که در ساختمان های قدیمی یزد وجود دارد را نمونه بارزی در مدیریت مصرف انرژی دانست و اضافه کرد : اکنون در ساخت و سازها بیشتر سبک زندگی غربی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بسیاری از اصول آن اصلا با زندگی ما همخوانی ندارد و بعضا دیده می‌شود در منطقه‌ای که خانه‌های یک طبقه وجود دارد، آپارتمان‌های بلند و چند طبقه ساخته می‌شود و همین موضوع برای سایر ملک‌ها مشکل‌ساز می‌شود.
نماینده ولی فقیه در استان یزد به وضعیت بافت تاریخی هم اشاره کرد و گفت: در بافت تاریخی، فضاهای خالی بسیار زیادی وجود دارد که الان به محل زباله‌ها تبدیل شده و چهره شهر را بسیار زشت کرده ؛ لازم است حتما نسبت به برنامه‌ریزی برای این فضاها تمهیدات لازم اندیشیده تا هم چهره شهر اصلاح و هم مشکلات ناشی از آن رفع گردد.
ناصری یزدی افزود: ساختمان‌ها و بناهایی که ارزش میراث فرهنگی دارند ، از تاریخ و قدمت بالایی برخوردارند حتما باید حفاظت شوند و از آنها نگهداری صورت گیرد اما ساختمان‌های خرابه‌ای که جزو آثار تاریخی و ارزشمند هم نیستند را باید فکری کرد و به عنوان مثال اجازه ساخت بناهایی همطراز و هم سبک با معماری‌های سنتی در این محل‌ها داده شود.
وی یادآور شد: برخی دیگر از فضاهایی که امکان ساخت و ساز در آن وجود ندارد را هم باید به عنوان فضای سبز و پارک در نظر گرفت و جلوی مشکلات و آسیب‌هایی را که به دنبال دارد گرفت.

** بانک اطلاعات خدمات قابل ارائه در حوزه مسکن و شهرسازی ایجاد می‌شود
مدیرکل راه و شهرسازی یزد هم در این دیدار با بیان اینکه باید خدمات در حوزه مسکن برای افراد فاقد خانه ارائه شود گفت: بانک اطلاعات خدمات قابل ارائه در حوزه مسکن و شهرسازی ایجاد می‌شود.
رضا یادگاری با اشاره به اینکه بحث مسکن در یزد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اظهار داشت: با وجودی که در استان آمار مسکن از وضعیت خوبی برخوردار است اما همچنان افراد بسیاری هستند که مسکن مناسب ندارند.
وی خاطرنشان کرد: افرادی هستند که یک یا دو یا حتی چندین خانه دارند اما افراد بسیاری هم هستند که مالک نبوده و باید هزینه‌های بسیار بالا اجاره بها را پرداخت کنند.
مدیرکل راه و شهرسازی یزد عنوان کرد: متاسفانه افرادی هم هستند که از بی‌اطلاعی مردم سوء استفاده کرده و با زمین‌خواری، اقدام به فروش اراضی که اصلا طرح کاربری برای آن دیده نشده و خدماتی به آن ارائه نمی‌شود به مردم فروش می‌کنند.
یادگاری تصریح کرد: مردمی هم که از این افراد اقدام به خرید زمین می‌کنند تمام هستی خود را می‌گذارند تا بتوانند زمینی خریداری کرده و در عمر خود صاحب خانه شوند اما بعد از مدتی متوجه می‌شوند که هستی خود را از دست داده‌اند و نتوانسته‌اند به آنچه می‌خواهند برسند.
وی با اشاره به اینکه این موضوع سبب گسترش حاشیه‌نشینی در شهر می‌شود ادامه داد: باید زمینه‌ای فراهم شود که هم جلوی سوء استفاده زمین‌خواران گرفته شود و هم برنامه‌ریزی لازم صورت پذیرد که بتوان به مردم خدمات ارائه کرد و آنهایی که مسکن ندارند صاحب خانه شوند.
مدیرکل راه و شهرسازی یزد با تاکید بر اینکه این موضوع نیازمند یک برنامه‌ریزی جامع و کامل دارد خاطرنشان کرد: باید به گونه‌ای عمل کرد که بانک اطلاعاتی کاملی از خدمات قابل ارائه در سطح شهر وجود داشته باشد و بلافاصله پس از مراجعه ارباب رجوع، خدمات به وی ارائه شود.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.