به گزارش ایرنا ، فخرالسادات خامسی هامانه روز چهارشنبه در بازدید از یکی پایگاه های خدمات اجتماعی محله بیده میبد و محلات حاشیه نشین اطراف آن افزود: توانمند سازی افراد در محلات می تواند از طریق طرح توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی دنبال شود.
وی اضافه کرد: با انتخاب افراد که بیشتر بانوان هستند به عنوان تسهیل گر به آنها آموزش داده شود تا در محلات به اجرای برنامه های اقتصادی و اجتماعی برای کسب درآمد و ایجاد شغل بپردازند.
وی تصریح کرد : این طرح می تواند منسجم تر برای یادگیری و توانمند سازی اقتصادی و اجتماعی در محلات میبد اجرا شود.
همچنین رئیس اداره بهزیستی میبد اهداف پایگاه خدمات اجتماعی را توانمندسازی ساکنان سکونت گاههای غیر رسمی، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی، شناسایی مشکلات ساکنان این سکونت گاهها ، آگاه سازی گروه های هدف در جهت شناخت نیازها و مشکلات و برنامه ریزی و اقدام در جهت رفع مشکلات منطقه برشمرد.
سید محسن فلاح افزود: برگزاری جلسات با معتمدین محل به منظور شناسایی هرچه بیشتر مشکلات خانواده ها ، برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی حوزه پیشگیری از قبیل مهارت های زندگی، فرزندپروری، اعتیاد ، مضرات شبکه های اجتماعی ،برگزاری کلاس های اوقات فراغت در تابستان و اردوهای تفریحی فرهنگی، شناسایی ،آگاه سازی و معرفی خدمات بهزیستی ،ارجاع موارد و مداخله در موارد ضروری و ارائه خدمات مددکاری و مشاوره ای از جمله مهمترین فعالیت های این پایگاه است.
فلاح همچنین به طرح توانمندسازی اجتماع محور با رویکرد کاهش فقر قابلیتی که در محلات شهرستان در حال اجراست، اشاره کرد و گفت :این طرح قبلا در 2 محله ده آباد و شاه جهان آباد اجرا شد و در حال حاضر در محله فاطمیه شهیدیه در حال اجراست.
وی افزود : پایگاه خدمات اجتماعی محله بیده که بهمن ماه سال 92 افتتاح شد، ابتدا محله بیده را تحت پوشش داشت و سپس در سال 94 فعالیت خود را در منطقه خانقاه و علی آباد آغاز کرد و در تیرماه سال 97 نیز یک نیروی مشاور و یک مددکار به پایگاه اضافه شد.
رئیس اداره بهزیستی میبد ادامه داد: پایگاه خدمات اجتماعی بیده در حال حاضر با 2 نیرو که حق الزحمه آن را بهزیستی پرداخت می کند فعالیت دارد، و پایگاه اواخر سال 97 فعالیت خود را در محله ده آباد و میبد بالا و پایین آغاز کرده است.
رئیس بهزیستی میبد خاطرنشان کرد: طرح های بسیار خوبی از طرف بهزیستی در سکونت های غیررسمی و محلات در حال اجراست متاسفانه از طرف ستاد بازآفرینی استان یزد و شهرستان به این طرح ها اعتباری اختصاص نمی یابد، ضرورت ادامه این طرحها در گرو اختصاص بودجه از سوی ستاد باز آفرینی شهرستان است.
به گفته مسئول پایگاه خدمات اجتماعی محله بیده هدف این است که به کمک مردم با ایجاد اشتغال برای آنها آسیب ها در محلات کاهش یابد .
همچنین امروز چهارشنبه نشست ستاد بازآفرینی میبد با حضور مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد برگزار شد و مسائل مرتبط به حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.
مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری یزد در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: مانند دیگر نقاط کشور طلاق ، اعتیاد و حاشیه نشینی از آسیب های استان است اما به طور خاص استان رتبه سوم حاشیه نشینی در میان دیگر استان های کشور را داراست.
وی افزود : با توجه به اینکه مناطق حاشیه نشینی از لحاظ امکانات اقتصادی با کمبودهایی روبروست و به دلیل وجود خرده فرهنگ ها در این مناطق به دلیل وجود مهاجران این محلات بیشتر در معرض طلاق ، اعتیاد ، همسرآزاری و ... قرار دارد، ممکن است آسیب ها از این مناطق به دیگر نقاط شهر سرایت کند.
خامسی ایجاد دغدغه بین مسوولان دستگاه ها برای فعالیت های بیشتر و هدفمند در راستای ارتقای وضعیت ساکنان و پیشگیری و رفع آسیب های اجتماعی در این مناطق را ضروری شمرد.
همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری میبد اظهار کرد: کارگروه ارتقای اجتماعی ، فرهنگی و سلامت ستاد بازآفرینی یکی از زیرمجموعه های ستاد بازآفرینی است که نقش بسزایی دارد تصمیم گرفته شد این کارگروه را همزمان با نشست ستاد برگزار کنیم تا با هماهنگی و انسجام بیشتر نتایج خوبی حاصل شود.
علیرضا ابوالحسنی افزود : بالا بودن ناهنجاری های اجتماعی و زمینه بروز آسیب های اجتماعی در مناطق حاشیه نشینی نسبت به سایر نقاط شهری ملموس تر است ،هویت فرهنگی و تاریخی در این مکان ها مورد بی توجهی قرار گرفته و شان منزلت اجتماعی کاهش یافته است که باید مورد توجه و برنامه ریزی قرار گیرد.
وی تصریح کرد : موضوع توانمند سازی و افزایش توان فرهنگی اجتماعی ساکنین و افزایش نشاط اجتماعی و سطح امید در این محلات مورد تاکید است.
محله های میبد بالا و میبد پایین به عنوان مناطق حاشیه نشین شهرستان محسوب می شود.
مرکز شهرستان 104هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.
9934/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.