به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی دانشگاه یزد ، در ابتدای این رویداد ، مدیرکل ثبت احوال یزد هدف از برگزاری این همایش را بررسی سیاستهای کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ، رصد تحولات جمعیتی کشور و استان و تبیین راهکارهای پویندگی ، بالندگی و جوانی دانست.
محمدعلی مکرمی با توجه به نقش محوری جمعیت و مشخصه‌های مرتبط با آن در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ی ملی و منطقه‌ای از یک طرف، و ضرورت توجه به تغییرات و تحولات جمعیت در این برنامه‌ریزی‌ها از سوی دیگر، برگزاری چنین رویدادهایی را در شناخت علمی و صحیح واقعیت‌های جمعیتی جامعه‌ ایران و به‌کارگیری آنها در برنامه‌ریزی‌های توسعه مفید و ضروری برشمرد.
وی افزود: سیاست‌های کلی جمعیت به مواردی مانند جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران در دوران بارداری و شیردهی، پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان، تحکیم بنیان و پایداری خانواده، آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و همچنین آموزش مهارت‌های زندگی می پردازد.
در ادامه مدیرکل اموراجتماعی استانداری یزد با تأکید بر لزوم ایجاد تغییرات ساختاری در فرهنگ و مدیریت کشور گفت: همانطور که طی یک دهه برای کاهش نرخ جمعیت فرهنگ سازی شده است باید برای افزایش نرخ رشد جمعیت نیز فرهنگ سازی صورت گیرد تا این موضوع مهم بیش از پیش برای افراد جامعه تبیین شود.
فخرالسادات خامسی هامانه بر توجه دستگاهها به ابعاد مختلف موضوع جمعیت تاکید کرد و گفت: یکی از راهکارها ترویج ازدواج دانشجویی است که باید درچارچوب قوانین به آن توجه شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی در این همایش با اشاره به برنامه های وزات بهداشت فرهنگ سازی از دبستان تا دانشگاه و جامعه با همکاری رسانه ها، ارائه خدمات آماده سازی برای بارداری و ازدواج و تامین مراقبت های دوران بارداری، تامین خدمات ازدواج ایمن و مراقبت از نوزادان را از برنامه های وزارت بهداشت برشمرد و گفت: موضوع افزایش جمعیت در قشر نخبه و تحصیل کرده باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
محمدرضا دهقان همچنین نقش ازدواج سالم و پایدار در افزایش کیفی جمعیت، جمعیت و سیاست های بهداشتی تحولات ساختارسنی جمعیت در ایران و طلاق درکشور از دیگر موضوعات مورد بحث در این همایش اعلام کرد.
عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی به موضوع تغییرات ساختار سنی جمعیت در ایران پرداخت و گفت مسئله سالخوردگی حاصل زاد و ولدهای گذشته است و به دلیل کاهش مرگ و میرهایی که در گذشته رخ داده‌اند جمعیت جوان دهه 60 به مرحله میانسالی رسیده است و نتیجه استمرار این روند سالخوردگی جمعیت در سالهای آینده است.
محمد ترکاشوند مرادآبادی افزود: اما مهم است که برای مسئله سالخوردگی آمادگی داشته باشیم و با برنامه ریزی‌های اصولی و مناسب به این حوزه توجه ویژه‌ای مبذول شود در حالی که ژاپن یکی از سالخورده ترین جمعیت های جهان را دارد اما این جمعیت همچنان فعال است.
ملیحه علی‌مندگاری عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی نیز در این نشست به توصیف سیمای طلاق در ایران پرداخت و بهترین شاخص سنجش طلاق را میزان طولی طلاق، که در نظر گرفتن میزان طلاق به ازدواج در یک نسل است، دانست.
این همایش با همکاری دانشکده علوم اجتماعی، اداره کل ثبت احوال استان یزد، اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و با حضور مسئولان دانشگاهی و استانی برگزار شده است.
1968/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.