به گزارش ایرنا، در این نشست ابوالفضل مرشدی با همکاری منوچهر علی نژاد پژوهشی با عنوان بازشناسی اخلاق اقتصادی یزدی ها در پرتو اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار ارائه کرد.
سپس علی اکبر تشکری بافقی مدیر گروه تاریخ، سعید عطار استادیار گروه علوم سیاسی و علی اکبر جعفری ندوشن استادیار گروه حقوق دانشگاه یزد دیدگاه ها و انتقادهای خود را درباره موارد مطرح شده در این پژوهش را مطرح کردند.
مدیر گروه تاریخ دانشگاه یزد گفت: رمز ماندگاری یزد به اخلاق اقتصادی و تجاری اهالی این خطه باز می گردد.
تشکری بافقی افزود: وجود اقتصاد تجاری از گذشته تاکنون به حضور زرتشتیان و دیگر اقلیتها در بافت شهری یزد تداوم بخشیده است.
وی با بیان اینکه یزد در دوره های مختلف بنا به دلایلی از جمله همجوار نبودن با ایل ها، مورد هجوم قرار نگرفته است، ادامه داد: دوری یزد از مراکز قدرت نیز فرهنگ منسجم و بافت تاریخی پیوسته این شهر را پدید آورده است.
وی خاطر نشان کرد: یزد یکی از کانونهای اولیه تبدیل مواد خام و اولیه به کالا بوده و دلیل نام آوری یزدی ها نیز کالا و محصولات آنهاست.
همچنین استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یزد با تاکید بر اهمیت بازشناسی دوران گذشته اظهار داشت: دلیل اهمیت موضوع یادشده این است که تاریخ دوره ای پیوستار و انقطاع داشته است.
عطار افزود: هیچیک از نظریه پردازن و دانشمندان به صراحت و واضح فرهنگ را عاملی برای توسعه ندانسته اند.
وی با تاکید بر اینکه بازاندیشی انتقادی یکی از فعالیتهای حیاتی و مورد نیاز در برهه کنونی است، تصریح کرد: برای درس گرفتن از گذشته باید واقعیتها را بررسی کنیم.
استادیار گروه حقوق دانشگاه یزد نیز با بیان اینکه یزد از گذشته شهر فقیه پرور بوده است، گفت: این موضوع سبب شده تا اهالی این خطه به صورت مبنایی قانون مدار باشند.
جعفری ندوشن افزود: تلاش یزدی ها در ایجاد انضباط اقتصادی در امور، این شهر را به بستر مناسب برای تجارت و بازرگانی تبدیل کرده است.
وی ادامه داد: ویژگی هایی از جمله اعتماد، همکاری و مشارکت تجاری به عنوان مبانی توسعه شهری در یزدی ها وجود دارد.
استادیار دانشگاه یزد با بیان اینکه ساکنان یزد باید با همه محدویتها همساز شوند و اجازه بزرگ شدن شهر را ندهند، تصریح کرد: اگر در گذشته افرادی به فکر بزرگ شدن شهر یزد بودند اشتباه کرده اند.
جعفری ندوشن تلاش برای توسعه یزد در حوزه تجارت و صنعت مالی را مطلوب دانست و افزود: یزد توان تبدیل شدن به بزرگترین شهر در حوزه صنعت مالی و دارای شرکتهای خدمات دهنده مالی و بانکی باشد.
وی خاطر نشان کرد: امانت داری و درست کاری جزو مزیتهای اخلاقی اقتصاد است در یزدی ها وجود دارد.
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت، 68 مرکز آموزش عالی و 100 هزار دانشجو دارد که از این تعداد، حدود 14 هزار نفر در دانشگاه یزد تحصیل می‌کنند.
دانشگاه یزد افزون بر 400 عضو هیات علمی و 100 رشته تحصیلی دارد.
7532/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.