وقتی به مقبره وی رسیدم، بی اختیار، این شعر زیبا را با خود زمزمه کردم:
ای که در خانه خود غربت پنهان داری/ ای غریبی که به حق شکوه زیاران داری.
آنقدر سخت گذشت برتو در آن کوچه تنگ/ بعد از آن تا به ابد، دیده گریان داری.
اول سری به مقبره این نویسنده توانمند و اسطوره ادبیات کودک و نوجوان کشور زدم و فاتحه ای نثار خاکش کردم؛ اما کدام مقبره؟ مگر می شود مزار پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران اینگونه به حال خود رها شده باشد؟ .
مقبره فعلی این نویسنده شهیر، هیچ مطابقتی با شأن و جایگاه او ندارد و لازم است طراحی مقبره، تعویض سنگ قبر و ساماندهی محیط پیرامون آن در برنامه کاری مسوولان ذیربط قرار گیرد.
آرام آرام به سمت خانه اش حرکت کردم و وارد کوچه پس کوچه های تنگ، خشتی و گلی شدم، جایی که روزی ماوا و محل سکونت نام آورترین نویسنده ادبیات کودک و نوجوان ایران بود.
خواستم از رهگذری، آدرس خانه آذر یزدی را جویا شوم اما چشمم به نوشته ای بر روی دیوار افتاد که آدرس خانه او را نشان می داد!.
با یک قلم موی رنگی و شاید هم با یک پیف باف رنگی، فلشی بر روی دیوار کشیده بودند و جلوی آن نوشته بودند خانه آذر!.
جلوتر رفتم و باز هم با همین صحنه روبرو شدم! رسم یک فلش کج و معوج و خطی نازیبا که خانه آذر را در بالای خود درج کرده بود!.
به قول دوستی: در دنیا برای نکوداشت بزرگان علم و فرهنگ سرزمینشان بر سر در خانه ایشان به شیوه هنرمندانه‌ای 'پلاک ماندگار' نصب می‌کنند اما اینجا و در شهر هنرپرور یزد؟1.
آیا این وضعیت، سزاوار خانه استاد مهدی آذر یزدی (پدر ادبیات کودک و نو‌جوان ایران) است؟! آن هم در شهر جهانی یزد و پایتخت کتاب ایران؟!.
انتظار این بود که این خانه تاریخی به نام و یاد مالکش که حقی بزرگ بر گردن فرهنگ و ادبیات ایران دارد ثبت ملی شود و پاس داشته شود.
اینکه چه موانعی بر سر راه این هدف هست از حوصله این یادداشت خارج است اما مردم فرهنگ دوست یزد و علاقه مندان به آذر یزدی، پاس داشت اسطوره های ادبی خود را انتظار دارند.
این کوچه و این خونه با این مشخصات و این نحوه آدرس! در شان و منزلت پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران نیست.
راستی اگر گردشگری یا مسافری بر سر مقبره آذر یزدی حاضر شود و کوچه پس کوچه ها و خانه او را هم مشاهده کند با خود چه فکر می کند؟!.
این مقبره و این خانه، نشانی از شوکت نویسنده بزرگ کودک و نوجوان ایران نیست؛ باید مسوولان طرحی نو در اندازند تا شان آذر یزدی بزرگ، بیش از این پایمال نشود.
6197 خبرنگار ایرنا یزد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.