به گزارش ایرنا، پدیده های یاد شده علاوه بر کاهش محصول کشاورزی، ایجاد فروچاله و نشست زمین که از عوارض خشکسالی و برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی در حوزه شمال فارس است، بیشتر متوجه ابرکوه به عنوان یکی از مهمترین مناطق کشاورزی استان یزد شده است.
35 مورد فرونشست زمین پدیده ای است که به علت برداشت بی رویه از منابع آب های زیرزمینی در ابرکوه رخ داده است، در این حالت زمین آب های میان بافت های خود را از دست می دهد و حالت اسفنجی پیدا می کند که در این شرایط زمین فرو می رود که به اصطلاح گویند زمین دچار فرونشست شده است.
ابرکوه با وجود اینکه منطقه کم آبی است، کشاورزان آن با کمترین میزان آب نه تنها در استان بلکه نسبت به دیگر مناطق کشور بیشترین محصول باغی و زراعی را تولید می کنند و در تولید بعضی از محصولات رتبه های برتر کشوری را دارند.

** 50 میلیارد ریال خسارت به محصول باغی
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه می گوید: بر اثر وقوع توفان در فروردین و اوایل اردیبهشت‌ ماه سال 1398، 50 میلیارد ریال زیان به باغ های زردآلو و گوجه‌سبز ( آلوچه) این شهرستان وارد شد.
مهدی غیب الهی روز چهارشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه هزار و 700 هکتار اراضی به کشت درختان زردآلو اختصاص دارد، افزود : امسال 20 درصد این محصول به ارزش 45 میلیارد براثر وقوع توفان نابود‌ دید.
وی با اشاره به اینکه سطح زیرکشت درختان گوجه ‌سبز 400 هکتار است، اظهار داشت: به نیمی از محصول خسارت وارد شد که زیان وارده به باغداران حدود سه میلیارد ریال است.

** زود راس بودن زردآلوی ابرکوه
به گفته مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه، امسال با توجه به شرایط آب ‌و هوایی برداشت زردآلو که محصولی زود رس در کشور است با یک ماه تأخیر اواخر اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود.
حسن زارع پیش‌بینی کرد که 35 هزار تن محصول زردآلو به ارزش سه هزار میلیارد ریال از هزار و 700 هکتار برداشت شود .
وی در ادامه تخم گردی، فلکه‌ای، خیاری، زرقانی و خانی را از جمله ارقام زردآلو عنوان کرد و ادامه داد: بخشی از این محصول در در یزد و مقداری هم به بازارهای استان های اصفهان، تهران، فارس و کشورهای حوزه خلیج‌فارس و روسیه صادر می‌شود.
این مسئول کشاورزی ابرکوه با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد زردآلوی استان در این شهرستان تولید می‌شود، تأسیس صنایع تبدیلی و فرآوری محصول زردآلو را ضروری عنوان کرد که به گفته وی مدیریت جهاد کشاورزی با پرداخت تسهیلات از سرمایه‌گذاران در این بخش حمایت می‌کند.
وی از دهستان‌های فراغه و تیرجرد بخش مرکزی ابرکوه به عنوان مهم ترین مناطق تولید زردآلو ابرکوه یاد کرد.
زارع ادامه داد: یک هزار بهره‌بردار برداشت محصول گوجه‌سبز را از 400 هکتار اراضی شروع کردند و با توجه به شرایط آب و هوایی پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار به طور میانگین 13 تن محصول برداشت شود.
وی بابیان اینکه گوجه‌سبز از محصولات راهبردی بخش کشاورزی نیست، اظهار کرد: واسطه‌ها بیشتر آن را از باغداران خریداری و به بازار شهرها و استان‌های مجاور عرضه می‌کنند.
وی بابیان اینکه این محصول کاملاً ارگانیک و با کیفیت بالا تولید می‌شود، تصریح کرد: بیشترین میزان تولید مربوط به دهستان فراغه و منطقه علوی بخش مرکزی است،که کار برداشت آن تا اواخر خردادماه ادامه دارد .

** ضرورت اجرای آبیاری نوین
همچنین مسئول امور آب ‌و خاک مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: کشاورزان این شهرستان در 2 دهه گذشته با تبعات خشکسالی و کم‌آبی دسته و پنجه نرم می‌کنند و تلاش می کنند با حفظ آب‌های موجود ، بیشترین تولید را داشته باشند.
احمدرضا زرنگار افزود: به همین دلیل 2 دهه است که جهاد کشاورزی با کمک‌های بلاعوض دولت برای استفاده بهینه و بهره‌وری از آب ، علاوه بر اجرای طرح‌های آبیاری نوین طرح‌های توسعه کشت محصول کم آبخواه را در دستور کار خود دارند .
وی اظهار داشت : در این مدت برای استفاده و بهره‌وری بهتر از منابع آب ، چهار هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی شهرستان به آبیاری نوین تجهیز شد و ابرکوه رتبه نخست اجرای این طرح را در استان کسب کرد.
این کارشناس حوزه کشاورزی ابرکوه یادآور شد: کشاورزان و مسئولان جهاد و اجرایی شهرستان تلاش دارند با منابع آب موجود ، استفاده بهینه را با روش آبیاری نوین، تجهیز چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند و با تغییر الگوی کشت ، برداشت آب را مدیریت کنند.
35 درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرارمعاش می‌کنند.
منابع آبی 15 هزار هکتار باغ‌ها و اراضی زراعی ابرکوه 140 میلیون مترمکعب است که ظرف 10 ماه از 662 حلقه چاه‌ و 11 رشته قنات تأمین می‌شود.
سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود .
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.