شهرستان سرسبز و ییلاقی تفت که بعنوان شهر نمونه گردشگری معرفی شده، یکی از این مناطق است که علاوه بر استفاده خود شهروندان تفتی، مورد استفاده مردم دیگر مناطق استان و گاها خارج استان قرار می گیرد.
وقتی منطقه یا شهری بنا به هر دلیلی، فراگیر شد، دیگر باید آن را متعلق به همه استان دانست؛ اگر از امکانات آن همه استان استفاده می کنند باید در تخصیص اعتبارات و زیرساخت ها هم به صورت استانی به آن توجه داشت.
فرماندار تفت اخیرا در نشستی با برخی سمن های شهرستان از وضعیت بودجه مناطق ییلاقی شهرستان و چالش های ناشی از پسماندهای حضور گردشگران در این منطقه، ابراز ناخرسندی کرده است.
محمد محامدی، جمع آوری پسماند مناطق ییلاقی و تامین آب مورد نیاز گردشگران در تعطیلات آخر هفته را 2 چالش اساسی شهرستان دانسته و خواستار چاره اندیشی در این زمینه و تخصیص اعتبارات خاص و ویژه به منطقه شده است.
وی این را هم گفته که شهرداری ها و دهیاری های شهرستان، بیشتر وقت و بودجه خود را برای جمع آوری پسماندها اختصاص می دهند و برای سایر امور زمان و بودجه ای در اختیار ندارند ضمن آنکه بودجه شهرستان بر اساس سرانه جمعیت 45 هزار نفری پرداخت می شود و پرداختی عوارض ارزش افزوده به دهیاری ها هم نسبت به همین جمعیت است!!.

*** هزینه های حضور گردشگران بر دوش مردم تفت
انتقاد و گله گذاری فرماندار تفت، جای تامل دارد؛ سالهاست که بخش قابل توجهی از جمعیت استان یزد، تفریحات تابستانی و زمستانی خود را در دامنه های شیرکوه در شهرستان تفت سپری می کنند.
در تعطیلات آخر هر هفته، سیل جمعیت با استفاده از انواع خودروهای کوچک و بزرگ، وارد شهر تفت و از آنجا عازم مناطق یبلاقی می شوند.
این تعداد مسافر که فرماندار تعداد آنها را حدود 250 هزار نفر تخمین زده یک یا دو روز هفته را در مناطق ییلاقی تفت سپری می کنند، بدون آنکه زیرساخت و امکانات لازم و بودجه ویژه ای برای این منظور پیش بینی شده باشد.
چرا باید وقت و بودجه شهروندان تفتی بطور کامل صرف جمع آوری پسماندهای گردشگران شود؟ آیا مسولان ارشد استان از این وضعیت اطلاع دارند و آیا شایسته نیست که برای پذیرایی از این تعداد جمعیت، بودجه خاصی منظور شود تا از حق مردم تفت در این زمینه هزینه نشود؟.
اگر این جمعیت 250 هزار نفری را به صورت خانوادگی حساب کنیم و هر خانوار را بطور متوسط چهار نفر بدانیم، افزون بر 65 هزار خانوار را شامل می شود و حال اگر این 65 هزار خانوار در پایان هر هفته فقط یک کیلوگرم زباله و پسماند تولید کنند این به معنای آن است که باید بودجه تفت صرف جمع آوری 65 هزار کیلوگرم پسماند شود که رقم قابل توجه و قابل تاملی است!.
اضافه کنید به همه اینها خساراتی که از حضور این تعداد جمعیت به محیط و طبیعت و فضای سبز منطقه وارد می شود.
قطعا مردم تفت نباید تاوان این خسارات را بدهند؛ قدم همه مهمانان استانی به روی چشم؛ اما لازم است بودجه ای استانی برای این منظور تعریف شود تا از جیب مردم تفت هزینه نگردد.

*** اخذ ورودی برای مناطق ییلاقی
اگر تامین بودجه خاص برای مسوولان استان، دشوار یا غیر ممکن است لازم است خود مردم استان برای استفاده از مناطق ییلاقی، ورود کرده و بخشی از هزینه ها را تقبل کنند.
برای این منظور می توان در آخر هفته برای برخی مناطق مثل دره گاهان، چشمه تامهر، دهبالا، طزرجان و... مبلغی را بعنوان ورودی، اخذ کرد و آن را صرف بهسازی و ساماندهی همین مناطق و از جمله هزینه های جمع آوری پسماندها نمود.

*** درآمد ورود گردشگران
شاید تنها نقطه قوت ورود گردشگران و غیر تفتی ها به این شهرستان که خیلی ها بر روی آن دست گذاشته اند، کسب درآمد ناشی از خرید کالا و خدمات توسط گردشگران است.
قطعا ورود هزاران دستگاه خودرو به شهر تفت، عصر پنجشنبه و در طول روز جمعه می تواند درآمد خوبی نصیب مغازه داران و فروشندگان و همچنین ارائه دهندگان خدمات مختلف مانند تعمیرکاران خودرو، تعویض روغنی ها، آپاراتی ها و... کند.
با این وجود، خسارات ناشی از حضور این تعداد گردشگر در شهرستان، قابل قیاس با درآمدها نیست و هزینه هایی که از بجا ماندن پسماندها و خسارات استفاده از امکانات طبیعی منطقه بر جا می ماند خیلی بیشتر از درآمدهاست.
***
حدود یک سوم روستاهای استان یزد در شهرستان تفت واقع شده و مناطقی چون دره گاهان، چشمه تامهر، دهبالا، طزرجان، سانیج، بردستان، روستای اسلامیه و... همه ساله پذیرای خیل گردشگران است.
حتی در فصول سرما هم گردشگران و مسافران برای تفریح و
بازدید از پیست اسکی سخوید، راهی این منطقه می شوند.
ضروریست مسوولان استان، بودجه خاصی برای این منظور اختصاص دهند و 'تفت' را در این زمینه، 'استانی' ببینند.
6197 *خبرنگار ایرنا یزد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.