«بی‌بی فاطمه خاتون» ملقب به «ستی فاطمه» از بانوان نیکوکار قرن نهم هجری در یزد به شمار می‌آید. «ستی فاطمه خاتون» علاوه بر اینکه همسر امیر جلال‌الدین چخماق شامی، حاکم یزد در عصر تیموری بود، خواهر گوهرشاد خاتون همسر شاهرخ تیموری است.
وی همچون خواهرش گوهرشاد به ساخت بناهای عام‌المنفعه چون مجموعه امیرچقماق در این خطه کویری دست زد، به گونه‌ای که نام خود را در زمره زنان روشنفکر و فعال در برگی از صفحات تاریخ یزد به یادگار گذاشته است.
دبیر اجرایی این همایش در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: محورهای اصلی همایش شامل بانوان، وقف و امور خیریه، بازخوانی زندگانی و خدمات بانو فاطمه و فرهنگ رضوی و سبک زندگی رضوی در خانواده و جامعه با تاکید بر نقش مادری است.
نوید نصیری زاده افزود: احیای فرهنگ ناب و پویای رضوی و نقش آن در بهبود سطح کیفی و کمی زندگی و اصلاح سبک آن، افزایش قوام و جایگاه خانواده و در صدر آن محور مادر به عنوان اساسی‌ ترین عامل سربلندی و پیشرفت ایران و مشارکت بیشتر بانوان فرهیخته و خیر در مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه از مهمترین اهداف همایش است.
همچنین محمدحسین رحیمی نسب ،مدیر نمایندگی آستان قدس رضوی در یزد اظهار داشت:
با بیان اینکه بانو «ستی فاطمه خاتون» خواهر گوهرشاد خدمات عمرانی و وقفیات بسیاری از خود برجای گذاشته است، افزود: همچنین در همایش مورد اشاره هشت بانوی فرهیخته و نیکوکار استان تجلیل و به جشنواره گوهرشاد در مشهد معرفی شدند.
وی با بیان اینکه در حاشیه این همایش از هشت شاعر برگزیده تجلیل شد، افزود: 180 قطعه شعر از شاعران سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که موضوع آنها در زمینه فرهنگ نیکوکاری در زندگی بانو «ستی فاطمه» ، زنان جهان اسلام ، شکوه بیداری، فرهنگ وقف و ترنم زیارت است.
برگزاری گردهمایی خادم یاران علمی نمایندگی آستان قدس رضوی در استان ها از دیگر برنامه های جنبی همایش ملی «فرهنگ رضوی، بانوان فرهیخته و نیکوکار» در یزد بود.
در استان یزد که 25 سال پیاپی رتبه نخست قبولی در دانشگاه‌ها را داراست، حدود 100 هزار دانشجو در 68 مرکز آموزش عالی به تحصیل مشغول هستند.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.
2088/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.