به گزارش ایرنا، جلیل مالکی سه شنبه شب در دومین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در یزد، وجود آمار در این زمینه را لازمه برنامه ریزی برای رفع معضلات و آسیب های اجتماعی و دفاع از حقوق کودکان دانست و افزود: در این زمینه آمار های متفاوتی از سوی سازمان ها و مسئولان ارائه می شود اما رسمی نیست.
به گفته وی تاکنون آمار های متفاوتی در این زمینه ارائه شده که 2 هزار نفر تا چند صد هزار تن اعلام شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز اظهار داشت: بر اساس قانون کار ایران به کار گیری کودکان زیر 15 سال ممنوع است و مجازات به دنبال دارد و کودکان 15 تا 18 سال کارگران نوجوان شناخته می شوند.
وی تاکید کرد: کودکان خیابانی افرادی هستند در مکان های عمومی ، بازار، پارک ها و غیره زندگی می کنند؛ این پدیده محصول حاشیه نشینی در شهرهاست و با توجه به اینکه 20 میلیون نفر در کشور حاشیه نشین هستند به دلیل گسترش این چالش اجتماعی هر روز به تعداد کودکان خیابانی و کار افزوده می شود.
به گفته مالکی برخی کودکان خیابانی، روزها را در خیابان ها سپری و شب ها به خانه باز می گردند، و برخی هم با خانواده های خود در خیابان ها زندگی می کنند.
این حقوقدان یادآور شد: دسته دیگر به معنای واقعی در خیابان ها حضور دارند و مسئول حیات و بقای خود هستند و این گروه آسیب پذیرترین کودکان و طعمه ای برای مافیای سوء اسنفاده کننده از این قشر هستند.
مالکی تصریح کرد: متاسفانه کودکان به طور مداوم و مستمر به خدمت گرفته می شوند؛ به نحوی که فرصت تحصیل از آنان گرفته می شود و از مدرسه رفتن باز می مانند و از تجربه کودکی هم بی بهره اند.
وی افزود: بر اساس آمارهای سازمان های جهانی 250 میلیون نفر کودک پنج تا 14 سال در جهان از حقوق کودکی محروم هستند و 120 میلیون نفر را کودکان کار تشکیل می دهند.
وی بزهکاری، ارتکاب جرائم و فقر فرهنگی را از جمله آسیب های اجتماعی کودکان خیابانی برشمرد و خواستار توجه بیشتر مسئولان، دستگاه های متولی ، انجمن ها و موسسه های مردم نهاد در دفاع از حقوق کودکان و وضع قوانین مقابله با تضییع حقوق آنان شد.
وی نقش کانون وکلا را در این زمینه مهم ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم همه متولیان امور در این زمینه به وظیفه خود عمل کنند و ما بتوانیم امنیت لازم را برای آنها به ارمغان آوریم.
ضرورت ارتقا حقوق کودکان، آموزش حقوق کودک، نقش وکلا در معاضدت قضایی به کودکان، دادرسی عادلانه در جرائم اطفال و بررسی چالش ها و آسیب های حوزه خشونت علیه کودکان از مهمترین محورهای این کنفرانس یکروزه بود.
کنفرانس تخصصی حقوق کودک با حضور 400 نفر از استادان ، دانشجویان، قضات و مسئولان توسط دادگستری، دانشگاه یزد، کانون وکلا و استانداری در سالن شهید عباسپور برق منطقه ای برگزار شد.
27 درصد جمعیت یک میلیون و 138 هزاری نفری استان یزد را کودکان و نوجوانان زیر 15 سال تشکیل می دهند.
6198/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.